Niezłe ziółko – doświadczenia związane z uprawą roślin
Rodzaj zasobu: document
Adres internetowy – link http://przedszkole28.com.pl/img/programy/zdrowie.pdf
Język: PL
Opis – streszczenie
Doświadczenia i eksperymenty dotyczące procesu fotosyntezy
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
fotosynteza, wzrost, uprawa roślin, zdrowe odżywianie, zioła
Myślenie twórcze i krytyczne
–
Myślenie matematyczne
Kształtowanie myślenia matematycznego (klasyfikowanie, porządkowanie, prównywanie, przeliczanie).
Myślenie naukowe
Zadawanie pytań, przewidywanie, testowanie hipotez, obserwowanie, formułowanie wniosków, wykorzystanie narzędzi nowych technologii do prowadzenia dziennika obserwacji
Uczenie się, jak się uczyć
Planowanie i realizowanie planu
Inne umiejętności
Komunikowanie sie w grupie;
Praca w zespole: Dzielenie się odpowiedzialnością za zadanie, przestrzeganie reguł i bezpieczeństwa;
Mała motoryka.
Niezłe ziółko – doświadczenia związane z uprawą roślin
Cele ogólne
– wzbogacanie wiedzy dzieci na temat ziół – ich wyglądu i możliwości wykorzystania;
– zaznajomienie z prostymi zjawiskami biologicznymi;
– kształtowanie umiejętności obserwowania, skupienia uwagi, formułowania pytań i hipotez;
– rozwijanie umiejętności planowania i realizowania schematu działań;
– doskonalenie umiejętności klasyfikowania, porównywania, przeliczania
Słownictwo – słowa kluczowe
Obserwacja, fotosynteza, planowanie, wzrost, uprawa roślin, zdrowe odżywianie, zioła
Oczekiwane efekty uczenia się
– wyjaśnia istotę procesu fotosyntezy;
– formułuje pytania otwarte i hipotezy;
– obserwuje i wyciąga wnioski;
– doskonali umiejętność planowania i realizowania planu;
– wyjaśnia nowe pojęcia (fotosynteza, nazwy narzędzi ogrodowych);
– klasyfikuje, porównuje, przelicza.
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Myślenie naukowe: Zadawanie pytań, przewidywanie, testowanie hipotez, obserwowanie, formułowanie wniosków; wykorzystanie narzędzi nowych technologii do prowadzenia dziennika obserwacji
Uczenie się jak się uczyć: planowanie i realizowanie planu
Myślenie matematyczne: klasyfikowanie, porównywanie, przeliczanie
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
Komunikowanie się w zespole, Dzielenie się odpowiedzialnością za zadanie, przestrzeganie reguł i bezpieczeństwa, mała motoryka, słuchanie ze zrozumieniem
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1. Wprowadzenie. Oglądanie albumów, ilustracji i zdjęć ziół. Wąchanie i porównywanie żywych ziół znajdujących się w doniczkach (mięta, bazylia, tymianek, oregano). Rozmowa na temat do czego wykorzystywane są zioła? Obserwacja nasion roślin. Oglądanie gołym okiem i przez lupę, a także poznawanie poprzez inne zmysły (dotyk, węch) nasion -rozróżnianie i klasyfikowanie nasion.
2. Zabawa ruchowa: „Rosną roślinki”. Dzieci w rytm muzyki odgrywają cykl rozwoju roślin. przykucają, są małymi „ziarenkami,” które mieszkają w ziemi. (patrz: załączony scenariusz)
3. Rozmowa z dziećmi na temat potrzeb roślin. Zapoznanie dzieci z wymaganiami roślin (woda, światło, ciepło, spulchnianie ziemi. Ustawienie roślin z dostępem do światła i bez dostępu – obserwowanie zmian w kolejnych dniach. Wyciąganie wniosków dotyczących fotosyntezy. Rozmowa na temat odżywianie się roślin (fotosynteza) – wyjaśnienie na czym polega.
4. Propozycje innych aktywności dzieci
5. Sianie ziół w doniczkach „na parapecie” w kąciku przyrody. Praca ma charakter zespołowy: jedno z dzieci wykonuje rowek, inne wsadza nasionka, kolejne podlewa, jeszcze inne umieszcza odpowiedni znak w wyznaczonym miejsc.
6. Prowadzenie dziennika obserwacji (mierzenie, notowanie postępu).
7. Przetestowanie smaku wyhodowanych roślin. Np. przygotowanie wody miętowej.
Ewaluacja
Samoocena nauczyciela, odpowiedź na pytania: Czy prowadzone zajęcia były dla dzieci ciekawe? Czy dobór zadań był trafny? Czy liczba zadań była wystarczająca? Jaka była atmosfera na zajęciach? Czy zajęcia pozwoliły dzieciom lepiej zrozumieć omawiane zagadnienie?
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Gaza, ziemia, woda, miseczki, narzędzia ogrodnicze, nasiona ziół, zioła w doniczce, zdjęcia przedstawiające zioła, materiał muzyczny, narzędzia do pomiaru i odnotowywania pomiarów
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Sala przedszkolna
Literatura – źródła
Niezłe ziółko – doświadczenia związane z uprawą roślin
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)
PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/TjHduK