Ocet, soda i inne wybuchy

dwa naczynia wypełnione pianą

Ocet i soda – reakcje wybuchowe

Rodzaj zasobu:  website

Adres internetowy – link https://handsonaswegrow.com/baking-soda-vinegar/

Język: PL, EN

Opis – streszczenie

Eksperyment z wykorzystniem octu i sody kuchennej – obserwowanie reakcji chemicznej wywołanej połączeniem tych dwóch składników

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

dwutlenek węgla, kwas, zasada, reakcja chemiczna

Myślenie twórcze i krytyczne

Odkrywanie, w jaki sposób eksperyment wiąże się z naturą i występującymi w niej procesami chemicznymi

Myślenie matematyczne

Odmierzanie składników.
Klasyfikowanie rezultatów działania.
Zdolność do obserwowania i odkrywania.

Myślenie naukowe

Zadawanie pytań;
Projektowanie eksperymentów;
Testowanie hipotez i wyciąganie wniosków na podstawie wyników;

Uczenie się, jak się uczyć

Motywacja do nauki i zaangażowania;
Samodyscyplina i samoregulacja uczenia się (autonomia poznawcza).

Inne umiejętności

A/ Umiejętność zapisywania;

B/ Dzielenie się pomysłami;
C/ Koordynacja wzrokowo-ruchowa; Sprawnośc motoryczna podczas przelewania składników;
Podstawowe umiejętności gotowania tj.: odmierzanie liczby łyżek octu;

Ocet i soda – reakcje wybuchowe

Cele ogólne

Budowanie pojęć naukowych: reakcja, zasada, kwas
Rozwijanie umiejętności obserwowania i odkrywania
Wzmocnienie postawy badawczej
Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów (przejmowanie inicjatywy przez dzieci)
Wykorzystywanie umiejętności czytania i pisania w znaczącym kontekście

Słownictwo – słowa kluczowe

dwutlenek węgla, kwas, zasada, reakcja

Oczekiwane efekty uczenia się

– Przeprowadza eksperyment;
– Porównuje składniki;
– Odmierza odpowiednią ilość produktów;
– Wyjaśnia pojęcie reakcji;
– Odmierza i oblicza czas;
– Odkrywa różnice w reakcjach w zależności od ilości octu i kolejności nalewania składników.

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

– Zadawanie pytań;
– Projektowanie eksperymentów;
– Testowanie hipotez i wyciąganie wniosków na podstawie wyników;
– Motywacja do nauki i zaangażowania;
– Samodyscyplina i samoregulacja uczenia się (autonomia poznawcza).

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

– Dzielenie się pomysłami;
– Koordynacja wzrokowo-ruchowa;
– Podstawowe umiejętności: odmierzanie liczby łyżek octu

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

1. Zadawaj pytania takie jak:
Czy wiesz co się stanie jeśli zmieszasz ocet i sodę oczyszczoną? Zróbmy eksperyment, aby się przekonać!

2. Zadawaj pytania takie jak:
Czy byłoby tak samo gdybyśmy dodali jedną, dwie lub trzy łyżki stołowe octu? Jak możemy to zrobić?

3. Pokaż dzieciom trzy szklanki i poproś, aby do każdej wlały jedną, dwie lub trzy łyżki stołowe octu.

4. Poproś dzieci o zapisanie liczby łyżek stołowych octu w pobliżu każdej szklanki.

5. Zapytaj dzieci:
Jak myślisz co się stanie?
Która szklanka będzie miała więcej piany?
Daj dzieciom czas na sformułowanie hipotez.

6. Poproś dzieci, aby dodały po jednej łyżce sody oczyszczonej do każdej szklanki.

7. Poproś dzieci ,aby powiedziały, co się stało: Która szklanka ma więcej piany?

Drugi eksperyment:
8. Wykonaj drugi eksperyment dodając do szklanek cztery, pięć i sześć łyżek octu. Kolejne kroki eksperymentu pozostają te same.

Trzeci eksperyment:
9. Wykonaj trzeci eksperyment dodając do szklanek trzy, sześć i dwanaście łyżek octu. Kolejne kroki eksperymentu pozostają te same.

Czwarty eksperyment:
10. Zapytaj dzieci:
Czy myślicie, że zaobserwujemy to samo jeżeli dolejemy ocet do sody oczyszczonej lub sodę oczyszczoną do octu?
Pozwól dzieciom sformułować hipotezę.

11. Dodaj dwanaście łyżek octu do sody oczyszczonej i w drugiej szklance, sodę oczyszczoną do dwunastu łyżek octu.

12. Porównaj wyniki.

Ewaluacja

Początkowa ewaluacja:
Poznaj dotychczasową wiedzę na temat tej reakcji chemicznej.

Bieżąca ewaluacja:
Stopniowe nabywanie podstawowych nawyków autonomii w codziennych działaniach, aby działać skutecznie i bezpiecznie
Myślenie, tworzenie i opracowywanie wyjaśnień, rozwijanie podstawowych umiejętności matematycznych
Obserwowanie i badanie najbliższego, naturalnego i fizycznego środowiska z postawą ciekawości i szacunku oraz stopniowe uczestniczenie w działaniach społecznych i kulturalnych.

Ocena końcowa:
Aby ocenić cele nauczania użyj wykresu, w którym zostaną wyróżnione ważniejsze elementy.

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

– Soda oczyszczona;
– Ocet;
– Okulary;
– Łyżki;
– Papier i ołówek do pisania liczb

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Sala lekcyjna, kuchnia

Literatura – źródła

https://handsonaswegrow.com/baking-soda-vinegar/

Ocet i soda – reakcje wybuchowe

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

2 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

3 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

1 jajko na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

3 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

3 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

3 jajka na 3 dostępne

Original idea

2 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

3 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits 

1 jajko na 3 dostępne

Relation with local traditions of cooking (using local products)

1 jajko na 3 dostępne

Low ecological footprint

3 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

3 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

jedno jajko

Individual work

średnia ilość podświetlonych jajek

Team work

spora ilość jajek

Whole group

6. Time management

podświetlone jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/agmXxb