Piernikowe choinki
Rodzaj zasobu: Websites
Adres internetowy – link https://www.mojewypieki.com/przepis/choinki-z-piernika
Język: PL
Opis – streszczenie
Konstruowanie przestrzennych choinek z ciasta piernikowego z wykorzystaniem różnych kształtów geometrycznych różnej wielkości (trójkątów, kwadratów, kółek, gwiazdek, sześciokątów).
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Gram, dekagram, kilogram, mililitr, litr, kwadrans, ciasto piernikowe, pieczenie, odmierzanie, konstruowanie.
Myślenie twórcze i krytyczne
Myślenie twórcze: wyobraźnia przestrzenna, konstruowanie modeli 3D, myślenie dywergencyjne (kreatywne dekorowanie choinek).
Myślenie matematyczne
Precyzja i logika w operowaniu danymi liczbowymi (przeliczanie i obliczanie). Mierzenie czasu. Nazywanie kształtów geometrycznych
Myślenie naukowe
Przewidywanie i obserwowanie.
Uczenie się, jak się uczyć
Uczenie się jak się uczyć – motywacja i zaangażowanie, odporność na stres.
Inne umiejętności
Współpraca w zespole – podejmowanie wspólnych decyzji, dzielenie się wnioskami. Umiejętność dialogu Dzielenie się odpowiedzialnością za zadanie Przestrzeganie reguł bezpieczeństwa i dyscypliny.
Piernikowe choinki
Cele ogólne
– Kształtowanie umiejętności łączenia składników i mieszania
– Wdrażanie do poprawnego posługiwania się miarami (np: szklanka, łyżka, dag, kg)
– Rozwijanie umiejętności prawidłowego odmierzania czasu (np: kiedy wyjąć pierniki z piekarnika)
– Pobudzenie do myślenia konstrukcyjnego i wyobraźni przestrzennej
– Rozwijanie umiejętności obserwacji
– Rozwijanie motoryki małej
– Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
Słownictwo – słowa kluczowe
gram, dekagram, kilogram, mililitr, litr, kwadrans, ciasto piernikowe, pieczenie, odmierzanie, konstruowanie
Oczekiwane efekty uczenia się
Dziecko:
– Posługuje się pojęciami związanymi z jednostkami miary;
– Wykonuje konstrukcję choinki według podanej instrukcji;
– Miesza i łączy składniki;
– Odmierza wskazaną w przepisie ilość składników;
– Odmierza czas pieczenia pierników;
– Postępuje według wskazówek podanych w przepisie;
– Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Myślenie matematyczne: precyzja i logika w operowaniu danymi liczbowymi (przeliczanie i obliczanie).
Myślenie twórcze: wyobraźnia przestrzenna, konstruowanie modeli 3D, myślenie dywergencyjne (kreatywne dekorowanie choinek).
Myślenie naukowe: przewidywanie i obserwowanie.
Uczenie się jak się uczyć – motywacja i zaangażowanie, odporność na stres.
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
– współdziałanie w grupie- – podejmowanie wspólnych decyzji, dzielenie się wnioskami; dzielenie się odpowiedzialnością za zadanie
– umiejętność dialogu
– przestrzeganie reguł bezpieczeństwa i dyscypliny
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1. Wprowadzenie dzieci w tematykę zajęć:
Rozmowa na temat jednostek miar, które są uwzględnione w przepisie, potrzebnych do wykonania pierników. Pokaz sposobów pomiaru różnych składników ciekłych i sypkich. Zabawa miarkami, odmierzanie.
2. Przygotowanie ciasta piernikowego
Zorganizowanie stanowiska do wykonywania pierników
Przygotowanie wszystkich potrzebnych produktów
Odmierzanie, mieszanie i zagniatanie składników podanych w przepisie. Owiniętą w folię spożywczą masę piernikową wkładamy do lodówki na 2 godziny.
3. W czasie oczekiwania na ciasto dzieci mogą bawić się klockami Dienesa – rozmowa na temat figur geometrycznych
4. Konstruowanie choinek z ciasta piernikowego
Rozwałkowywanie ciasta na grubość około 4/5 mm podsypując mąką i wycinanie różnych kształtów (w grupach: trójkąty, kwadraty, kółka, gwiazdki, sześciokąty – różnych wielkości).
Gotowe kształty układamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia.
Pieczenie pierników w temperaturze 150 stopni przez kwadrans. Odmierzanie czasu za pomocą minutnika – wyjaśnienie ile minut to jest kwadrans.
Po wyjęciu i wystudzeniu pierników – dzieci układają w grupach kształty od najmniejszego do największego. Łączenie kształtów w formie przestrzennej za pomocą wykałaczek. Polewanie lukrem według podanych wskazówek i zdobienie wykonanych choinek. Odstawienie choinek do całkowitego wyschnięcia lukru.
5. Podsumowanie
Dzieci prezentują swoje choinki.
Gotowe choinki dzieci mogą:
– degustować po ich prezentacji
– opakować w celofan na prezent
– spakować do metalowych puszek szczelnie zamkniętych
Ewaluacja
Dzieci odpowiadają na pytania:
Co sprawiło im trudność? Co się im najbardziej podobało w tym zadaniu?
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
– Materiały potrzebne do prowadzenia zajęć: stolnica, miska, wałek, mikser, nóż, foremki, blacha do pieczenia
– Materiały potrzebne do odmierzania składników / czasu: waga, łyżka, miarka, szklanka, zegarek
– Składniki: mąka, miód, jajka, masło, cukier, przyprawa do piernika, soda oczyszczona, sól, sok z cytryny, kakao
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Kuchnia i sala przedszkolna
Literatura – źródła
Piernikowe choinki
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)
PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/zaeDTx