Prąd z ziemniaka – doświadczenie fizyczne
Rodzaj zasobu: video
Adres internetowy – link https://www.youtube.com/watch?v=WWRJRbuYzGE
Język: PL
Opis – streszczenie
Doświadczenie pokazujące, w jaki sposób można uzyskać prąd z ziemniaka
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Prąd elektryczny, obwód elektryczny, elektrolit
Myślenie twórcze i krytyczne
–
Myślenie matematyczne
Myślenie matematyczne – rozumienie związków przyczynowo-skutkowych
Myślenie naukowe
Zadawanie pytań, przewidywanie, testowanie hipotez, obserwowanie, formułowanie wniosków, wykorzystywanie narzędzi technologicznych do pomiaru (woltomierz).
Uczenie się, jak się uczyć
–
Inne umiejętności
Słuchanie ze zrozumieniem;
Praca w zespole, dzielenie się odpowiedzialnością za zadanie, przestrzeganie reguł i bezpieczeństwa, działanie zgodnie z instrukcją, samodyscyplina;
Mała motoryka
Prąd z ziemniaka – doświadczenie fizyczne
Cele ogólne
– Wzbogacanie wiedzy dzieci na temat prądu elektrycznego;
– zaznajomienie z prostymi zjawiskami elektrochemicznymi poprzez przeprowadzanie eksperymentów;
– kształtowanie umiejętności obserwowania, skupienia uwagi;
– rozwijanie uważności i ostrożności;
– ćwiczenia funkcji motorycznej;
– wzbogacenie słownictwa dzieci o nowe pojęcia: obwód, elektrolit;
Słownictwo – słowa kluczowe
eksperymenty i doświadczenia, prąd elektryczny, obwód elektryczny, elektrolit
Oczekiwane efekty uczenia się
– wyjaśnia do czego można używać prądu, jaką rolę odgrywa w kuchni i jakie rodzi niebezpieczeństwa
– wskazuje możliwe źródła energii
– doskonali sprawność manualną
– posługuje się nowymi pojęciami: elektrolit, ogniwo
– obserwuje i wyciąga wnioski z przeprowadzonego eksperymentu
– formułuje pytania otwarte i hipotezy
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Myślenie naukowe: zadawanie pytań, przewidywanie, testowanie hipotez, obserwowanie, formułowanie wniosków, wykorzystywanie narzędzi do pomiaru (woltomierz)
Myślenie matematyczne – rozumienie związków przyczynowo-skutkowych
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
Słuchanie ze zrozumieniem;
Praca w zespole, dzielenie się odpowiedzialnością za zadanie, przestrzeganie reguł i bezpieczeństwa, działanie zgodnie z instrukcją, samodyscyplina;
Mała motoryka
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1. Wprowadzenie Rozmowa z dziećmi na temat tego, skąd bierze się prąd, do czego jest wykorzystywany, dlaczego może być niebezpieczny.
2. Tworzenie sytuacji problemowej
Wiemy, że w warzywach i owocach występują soki, które często są kwasami. Kwasy często wspomagają pracę zwykłych baterii elektrycznych. Pytania badawcze: Czy możemy wykorzystać soki znajdujące się w np. cytrynach czy ziemniakach do zrobienia baterii elektrycznej? Czy z owoców lub warzyw można zrobić baterię elektryczną? Czy można zrobić baterię elektryczną z ziemniaka? Co jest potrzebne do zrobienia baterii elektrycznej?
3. Formułowanie hipotez
Zebranie odpowiedzi sformułowanych przez dzieci.
4. Weryfikacja hipote
Przeprowadzenie eksperymentu z ziemniakami. Dzieci samodzielnie przygotowują po jednym ziemniaku – wbijając w ziemniak śrubkę i monetę owiniętą drutem (w przygotowane wcześniej (ponacinane) przez nauczyciela ziemniaki). Przy pomocy nauczyciela dzieci łączą ze sobą ziemniaki (drut wystający z ziemniaka ze śrubką z kolejnego). Nauczyciel podłącza dwa druty z diodą demonstrując efekt przepływu prądu.
5. Omówienie wyników działań i wnioskowanie.
6. Propozycje innych aktywności dzieci: zwiększanie długości obwodu; wykorzystanie różnych owoców i warzyw, pomiar energii przy użyciu woltomierza.
Ewaluacja
Rozmowa podsumowująca: – Czego się dowiedzieliśmy?
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Cztery ziemniaki, cztery monety, cztery śruby, pięć drutów miedzianych, dioda
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Sala przedszkolna
Literatura – źródła
Najprostsza wersja z ziemniakami:
https://www.youtube.com/watch?v=WWRJRbuYzGE
Wersja z cytrusami i bardziej zaawansowanym sprzętem potrzebnym do wykonania eksperymentu
(woltomierz)
https://www.youtube.com/watch?v=ckWZr9TSH9o
Wersja w wodą i octem – bardziej zaawansowane wyjaśnienie
Ciekawy materiał do poczytania na temat prądu wyjaśniający zjawisko:
http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/Volta/
http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/zabawki/files/elmag/cytryna.html
Prąd z ziemniaka – doświadczenie fizyczne
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)
PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/4jCcb8