Tęcza w szklance

szklanka wypełniona płynami w kolorach tęczy

Tęcza w szklance – badanie zachowania cieczy o różnej gęstości

Rodzaj zasobu: website

Adres internetowy – link  https://www.businessinsider.com/8-awesomely-simple-science-experiments-you-can-do-at home-2016-7

Język: PL, EN

Opis – streszczenie

Eksperyment – badanie pojęcia gęstości cieczy i zachowania cieczy o róznych gęstościach

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

Gestość cieczy, tonięcie, pływanie, roztwór

Myślenie twórcze i krytyczne

Myślenie krytyczne:
Analizowanie
Obserwowanie


Myślenie twórcze:
Ciekawość

Myślenie matematyczne

Mierzenie

Myślenie naukowe

Zadawanie pytań;
Przewidywanie (formułowanie hipotez)
Eksperymentowanie – prowadzenie eksperymentów według podanej instrukcji
Analizowanie

Uczenie się, jak się uczyć

Czerpanie radości z uczenia się
Słuchanie i przestrzeganie instrucji, dokumentowanie własnego uczenia się

Inne umiejętności

A/ Język mówiony – słuchanie i przestrzeganie instrukcji, Wzbogacanie słownictwa;
B/ Praca zespołowa – praca naprzemienna, przejmowanie tury w zadaniu zespołowym;
C/ Sprawność motoryczna – odmierzanie cieczy za pomoca łyżki, rysowanie.

Tęcza w szklance – badanie zachowania cieczy o różnej gęstości

Cele ogólne

– Umożliwienie dzieciom badania gęstości cieczy.
– Tworzenie okazji do obserwowania zachowania się cieczy o różnej gęstości.
– Rozwijanie umiejętności słuchania, wykonywania poleceń.
– Rozwijanie umiejętności organizacyjnych i pracy w grupach.
– Rozwijanie umiejętności matematycznych – szacowanie pomiarów.
– Tworzenie okazji estetycznych do kreowania „czegoś pięknego” na poziomie wizualnym w ramach eksperymentu: obserwacja tęczy.
– Kształtowanie umiejętności dokumentowania własnej pracy.
– Stymulowanie spójności grupy i budowanie pozytywnych relacji między dziećmi.

Słownictwo – słowa kluczowe

Gęstość, rozpuszczanie, pływanie, tonięcie, ciecz, wspólne uczenie się, woda, cukier, barwnik spożywczy, roztwory.

Oczekiwane efekty uczenia się

Dziecko:
– Przeprowadza eksperyment
– Bada gęstość cieczy
– Opisuje eksperyment, wyciąga wnioski i dokumentuje jego przebieg
– Słucha i postępuje zgodnie z instrukcjami
– Współpracuje w grupie
– Przeprowadza naukową obserwację
– Tworzy „coś pięknego

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

Myślenie krytyczne – analizowanie, porównywanie

Myślenie matematyczne: odmierzanie wody i cukru, posługiwanie się miarką, szacowanie, przeliczanie

Myślenie naukowe: obserwowanie, przewidywanie, wyciąganie wniosków, formułowanie hipotez.

Uczenie się jak się uczyć: ciekawość, motywacja i zaangażowanie dzieci, refleksja nad własnym uczeniem się i zdobywana wiedzą

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

– wzbogacanie słownictwa naukowego.
– współpraca w zespole, doskonalenie motoryki małej.
– koordynacja oko-ręka.
– przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
– dokumentowanie poprzez rysowanie.

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

1. Materiał, który zostanie wykorzystany do przeprowadzenia eksperymentu zostanie pokazany dzieciom. Następnie dzieci spróbują odpowiedzieć na pytanie: „Co zwykle robimy z tym materiałem?”

2. Zrobimy eksperyment tzw. „Tęcza w szklance”.

3. Doświadczenie posłuży do lepszego zbadania gęstości cieczy. (Wszystko zostanie przekazane dzieciom)

Przebieg zajęć:
Nauczyciel objaśni dzieciom na czym polega eksperyment. Pokaże arkusz z instrukcją eksperymentu, który powinien być omówiony jako materiał przydatny do eksperymentu. Następnie poprosi dzieci, aby pracowały w grupach. Każda grupa użyje własnego materiału.

Materiał:
– Przezroczyste szklanki (co najmniej 1 na grupę)
– Woda
– Cukier
– Łyżeczki
– Plastikowe kubki (4 na grupę)
– Barwniki spożywcze (czerwony, niebieski, zielony, żółty)
– Strzykawki bezigłowe do dozowania wody (przynajmniej 1 na grupę)
– Arkusze z instrukcjami eksperymentu (1 na grupę)
– Notatnik ucznia, dzienniczek
– Opcjonalnie: kamera i billboard do udokumentowania eksperymentu.

Instrukcja:
1. Napełnij 4 miarki (kubki) taką samą ilością wody i umieść je w rzędzie. Pytanie: Jak wlać dokładnie taką samą ilość wody do każdej szklanki? Wskazówka dla nauczyciela: jeżeli używamy kubeczków bez plastiku można zaznaczyć np. gumka recepturką, lub pisakiem poziom wody

2. Do drugiej szklanki wsyp 1 łyżeczkę cukru, do trzeciej 2 łyżeczki, do czwartej 4 łyżeczki.

3. Dobrze wymieszaj wszystkie roztwory wody i cukru. Pytanie: Po co dobrze mieszać roztwory?
Wskazówka dla nauczyciela: aby rozpuścić cały cukier

4. Do każdej szklanki dodać barwnik spożywczy w różnych kolorach, zwracając uwagę na kolory tęczy (czerwony w pierwszej szklance, żółty w drugiej szklance, zielony w trzeciej szklance, niebieski w czwartej szklance).

5. Dobrze wymieszaj wszystkie roztwory wody, cukru i barwnika

6. Delikatnie strzykawką bez igły wlej do głównej szklanki, w której chcesz zrobić tęczę, najpierw niebieski roztwór, potem zielony, potem żółty i na końcu czerwony.

Pytanie: Dlaczego na pierwszym miejscu wlewamy niebieski?
Wskazówka dla nauczyciela: Ponieważ będąc najgęstszym roztworem, pozostanie na dole

7. Jeśli eksperyment się powiedzie, zaobserwujemy powstawanie tęczy w szklance. Kolory się nie mieszają. Tęcza zostanie utworzona przez unoszenie się jednego roztworu na drugim

Pytanie: Czy prawdziwa tęcza tworzy się w ten sam sposób?

Wskazówka dla nauczyciela: Nie, prawdziwa tęcza powstaje w wyniku załamania światła na kropelkach wody.

Wnioski:
Pod koniec eksperymentu nauczyciel zaproponuje każdej grupie wykonanie zdjęć eksperymentu w celu udokumentowania aktywności i ewentualnie przygotowania plakatu. Ponadto, po omówieniu eksperymentu z nauczycielem, każde dziecko w swojej grupie będzie dokumentować przeprowadzone doświadczenie na karcie pracy (lub na kartce papieru narysuje efekt końcowy). Działanie „Tęcza w szklance” może być punktem wyjścia do zaproponowania innych działań/eksperymentów dotyczących prawdziwej tęczy (która rozwija się dzięki załamaniu światła) lub zaproponować zajęcia o charakterze interdyscyplinarnym.

Ewaluacja

Karta pracy – rysunek dokumentujący efekty doświadczenia, zdjęcie wyników
Obserwacja pracy dzieci przez nauczyciela.

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

Przezroczyste szklanki (co najmniej 1 na grupę), woda, cukier, łyżeczki, miarki lub plastikowe kubki (4 na grupę), barwniki spożywcze (czerwony, niebieski, zielony, żółty), strzykawki bezigłowe do dozowania wody (przynajmniej 1 na grupę), arkusze z instrukcjami eksperymentu (1 na grupę), papier i kredki, papeteria osobista

Opcjonalnie: kamera i billboard do udokumentowania eksperymentu.

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Sala przedszkolna lub laboratorium

Literatura – źródła

https://www.businessinsider.com/8-awesomely-simple-scienceexperiments-you-can-do-at home-2016-7

Tęcza w szklance – badanie zachowania cieczy o różnej gęstości

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource

2 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included

2 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

3 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

2 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

3 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

2 jajka na 3 dostępne

Original idea

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

2 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

2 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

1 jajko na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits 

1 jajko na 3 dostępne

Low ecological footprint

1 jajko na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

3 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

jedno jajko

Individual work

średnia ilość jajek

Team work

spora ilość podświetlonych jajek

Whole group

6. Time management

jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać podświetlone jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/W5385g