Tęcza w szklance – badanie zachowania cieczy o różnej gęstości
Rodzaj zasobu: website
Adres internetowy – link https://www.businessinsider.com/8-awesomely-simple-science-experiments-you-can-do-at home-2016-7
Język: PL, EN
Opis – streszczenie
Eksperyment – badanie pojęcia gęstości cieczy i zachowania cieczy o róznych gęstościach
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Gestość cieczy, tonięcie, pływanie, roztwór
Myślenie twórcze i krytyczne
Myślenie krytyczne:
Analizowanie
Obserwowanie
Myślenie twórcze:
Ciekawość
Myślenie matematyczne
Mierzenie
Myślenie naukowe
Zadawanie pytań;
Przewidywanie (formułowanie hipotez)
Eksperymentowanie – prowadzenie eksperymentów według podanej instrukcji
Analizowanie
Uczenie się, jak się uczyć
Czerpanie radości z uczenia się
Słuchanie i przestrzeganie instrucji, dokumentowanie własnego uczenia się
Inne umiejętności
A/ Język mówiony – słuchanie i przestrzeganie instrukcji, Wzbogacanie słownictwa;
B/ Praca zespołowa – praca naprzemienna, przejmowanie tury w zadaniu zespołowym;
C/ Sprawność motoryczna – odmierzanie cieczy za pomoca łyżki, rysowanie.
Tęcza w szklance – badanie zachowania cieczy o różnej gęstości
Cele ogólne
– Umożliwienie dzieciom badania gęstości cieczy.
– Tworzenie okazji do obserwowania zachowania się cieczy o różnej gęstości.
– Rozwijanie umiejętności słuchania, wykonywania poleceń.
– Rozwijanie umiejętności organizacyjnych i pracy w grupach.
– Rozwijanie umiejętności matematycznych – szacowanie pomiarów.
– Tworzenie okazji estetycznych do kreowania „czegoś pięknego” na poziomie wizualnym w ramach eksperymentu: obserwacja tęczy.
– Kształtowanie umiejętności dokumentowania własnej pracy.
– Stymulowanie spójności grupy i budowanie pozytywnych relacji między dziećmi.
Słownictwo – słowa kluczowe
Gęstość, rozpuszczanie, pływanie, tonięcie, ciecz, wspólne uczenie się, woda, cukier, barwnik spożywczy, roztwory.
Oczekiwane efekty uczenia się
Dziecko:
– Przeprowadza eksperyment
– Bada gęstość cieczy
– Opisuje eksperyment, wyciąga wnioski i dokumentuje jego przebieg
– Słucha i postępuje zgodnie z instrukcjami
– Współpracuje w grupie
– Przeprowadza naukową obserwację
– Tworzy „coś pięknego
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Myślenie krytyczne – analizowanie, porównywanie
Myślenie matematyczne: odmierzanie wody i cukru, posługiwanie się miarką, szacowanie, przeliczanie
Myślenie naukowe: obserwowanie, przewidywanie, wyciąganie wniosków, formułowanie hipotez.
Uczenie się jak się uczyć: ciekawość, motywacja i zaangażowanie dzieci, refleksja nad własnym uczeniem się i zdobywana wiedzą
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
– wzbogacanie słownictwa naukowego.
– współpraca w zespole, doskonalenie motoryki małej.
– koordynacja oko-ręka.
– przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
– dokumentowanie poprzez rysowanie.
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1. Materiał, który zostanie wykorzystany do przeprowadzenia eksperymentu zostanie pokazany dzieciom. Następnie dzieci spróbują odpowiedzieć na pytanie: „Co zwykle robimy z tym materiałem?”
2. Zrobimy eksperyment tzw. „Tęcza w szklance”.
3. Doświadczenie posłuży do lepszego zbadania gęstości cieczy. (Wszystko zostanie przekazane dzieciom)
Przebieg zajęć:
Nauczyciel objaśni dzieciom na czym polega eksperyment. Pokaże arkusz z instrukcją eksperymentu, który powinien być omówiony jako materiał przydatny do eksperymentu. Następnie poprosi dzieci, aby pracowały w grupach. Każda grupa użyje własnego materiału.
Materiał:
– Przezroczyste szklanki (co najmniej 1 na grupę)
– Woda
– Cukier
– Łyżeczki
– Plastikowe kubki (4 na grupę)
– Barwniki spożywcze (czerwony, niebieski, zielony, żółty)
– Strzykawki bezigłowe do dozowania wody (przynajmniej 1 na grupę)
– Arkusze z instrukcjami eksperymentu (1 na grupę)
– Notatnik ucznia, dzienniczek
– Opcjonalnie: kamera i billboard do udokumentowania eksperymentu.
Instrukcja:
1. Napełnij 4 miarki (kubki) taką samą ilością wody i umieść je w rzędzie. Pytanie: Jak wlać dokładnie taką samą ilość wody do każdej szklanki? Wskazówka dla nauczyciela: jeżeli używamy kubeczków bez plastiku można zaznaczyć np. gumka recepturką, lub pisakiem poziom wody
2. Do drugiej szklanki wsyp 1 łyżeczkę cukru, do trzeciej 2 łyżeczki, do czwartej 4 łyżeczki.
3. Dobrze wymieszaj wszystkie roztwory wody i cukru. Pytanie: Po co dobrze mieszać roztwory?
Wskazówka dla nauczyciela: aby rozpuścić cały cukier
4. Do każdej szklanki dodać barwnik spożywczy w różnych kolorach, zwracając uwagę na kolory tęczy (czerwony w pierwszej szklance, żółty w drugiej szklance, zielony w trzeciej szklance, niebieski w czwartej szklance).
5. Dobrze wymieszaj wszystkie roztwory wody, cukru i barwnika
6. Delikatnie strzykawką bez igły wlej do głównej szklanki, w której chcesz zrobić tęczę, najpierw niebieski roztwór, potem zielony, potem żółty i na końcu czerwony.
Pytanie: Dlaczego na pierwszym miejscu wlewamy niebieski?
Wskazówka dla nauczyciela: Ponieważ będąc najgęstszym roztworem, pozostanie na dole
7. Jeśli eksperyment się powiedzie, zaobserwujemy powstawanie tęczy w szklance. Kolory się nie mieszają. Tęcza zostanie utworzona przez unoszenie się jednego roztworu na drugim
Pytanie: Czy prawdziwa tęcza tworzy się w ten sam sposób?
Wskazówka dla nauczyciela: Nie, prawdziwa tęcza powstaje w wyniku załamania światła na kropelkach wody.
Wnioski:
Pod koniec eksperymentu nauczyciel zaproponuje każdej grupie wykonanie zdjęć eksperymentu w celu udokumentowania aktywności i ewentualnie przygotowania plakatu. Ponadto, po omówieniu eksperymentu z nauczycielem, każde dziecko w swojej grupie będzie dokumentować przeprowadzone doświadczenie na karcie pracy (lub na kartce papieru narysuje efekt końcowy). Działanie „Tęcza w szklance” może być punktem wyjścia do zaproponowania innych działań/eksperymentów dotyczących prawdziwej tęczy (która rozwija się dzięki załamaniu światła) lub zaproponować zajęcia o charakterze interdyscyplinarnym.
Ewaluacja
Karta pracy – rysunek dokumentujący efekty doświadczenia, zdjęcie wyników
Obserwacja pracy dzieci przez nauczyciela.
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Przezroczyste szklanki (co najmniej 1 na grupę), woda, cukier, łyżeczki, miarki lub plastikowe kubki (4 na grupę), barwniki spożywcze (czerwony, niebieski, zielony, żółty), strzykawki bezigłowe do dozowania wody (przynajmniej 1 na grupę), arkusze z instrukcjami eksperymentu (1 na grupę), papier i kredki, papeteria osobista
Opcjonalnie: kamera i billboard do udokumentowania eksperymentu.
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Sala przedszkolna lub laboratorium
Literatura – źródła
https://www.businessinsider.com/8-awesomely-simple-scienceexperiments-you-can-do-at home-2016-7
Tęcza w szklance – badanie zachowania cieczy o różnej gęstości
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)