Tworzenie jadalnego modelu krwi

Tworzenie jadalnego modelu krwi

Jadalny model krwi

Rodzaj zasobu:  website

Adres internetowy – link http://preschoolpowolpackets.blogspot.com/2016/02/Whats-Inside-Your-Blood-An-Edible-Model.html

Język: PL

Opis – streszczenie

Tworzenie jadalnego modelu krwi; poznanie składników krwi, rozumienie ich funkcji w ciele człowieka.

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

Krew, osocze, erytrocyty, leukocyty, trombocyty

Myślenie twórcze i krytyczne

Myślenie matematyczne

Myślenie naukowe

Zadawanie pytań, analizowanie i rozwiązywanie problemów, formułowanie wniosków

Uczenie się, jak się uczyć

Inne umiejętności

Wzbogacanie słownictwa;

Uczenie się jak współpracować w zespole (dzielenie się pomysłami, przestrzeganie reguł bezpieczeństwa);

Mała motoryka.

Jadalny model krwi

Cele ogólne

– Poznawanie i wzbogacanie wiedzy dzieci na temat krwi i jej składników (osocze, krwinki czerwone, krwinki białe i płytki krwi);
– Rozwijanie umiejętności motorycznych podczas wykonywania modelu krwi;
– Rozwijanie umiejętności obserwacji i wypowiedzi, a także doskonalenie procesów poznawczych (uwaga, myślenie) podczas komponowania własnego modelu krwi;
– Organizowanie środowiska sprzyjającego współpracy.

Słownictwo – słowa kluczowe

Krew (osocze, leukocyty, erytrocyty, trombocyty), metoda zajęć praktycznych.

Oczekiwane efekty uczenia się

– Dziecko wyjaśnia jaka jest budowa krwi, wymienia jej składniki oraz ich funkcje;
– Dziecko buduje motoryczne oraz poznawcze jadalny model krwi – doskonali swoje umiejętności motoryczne oraz poznawcze;
– Dziecko współpracuje w grupie, pełni różne role.

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

Uczyć się jak myśleć i odkrywać (zadawanie pytań, analizowanie i rozwiązywanie problemów, formułowanie wniosków).

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

Uczenie się jak współpracować w zespole (dzielenie się pomysłami, przestrzeganie reguł bezpieczeństwa), uczenie się jak poruszać sie z gracją (mała motoryka).

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

1. Budowanie jadalnego modelu krwi można rozpocząć rozmową z dziećmi na temat krwi oraz jej składników. Pytania:
– Co to jest krew?
– Z czego składa się nasza krew? Z jakich elementów?
Można wykorzystać film (Było sobie życie, odcinek 5 Krew):
https://www.youtube.com/watch?v=GsmWFySOV4E&t=191s

2. Wykonanie jadalnego modelu krwi:
Przed zajęciami można przygotować sobie “osocze” bądź wykonać go wspólnie z dziećmi. Do przygotowania “osocza” wykorzystujemy budyń o smaku waniliowym (ważny jest kolor – jasno żółty). Ponieważ krew płynie w naczyniach krwionośnych można wykonać takie naczynie z plastikowej torebki. Następnie do niej przełożyć budyń i porozmawiać z dziećmi o osoczu i różnych elementach krwi. Podczas wykonywania modelu dzieci wybierają różne produkty spożywcze, które reprezentują każdy składnik krwi.


Pytanie: Co jest we krwi?
a) Osocze – w modelu budyń. Osocze jest jasnożółtym płynem, który przenosi wszystkie składniki krwi. Około 55% krwi to osocze. Osocze jest mieszaniną wody, białka, cukru, tłuszczu i soli. Osocze transportuje komórki krwi, składniki odżywcze, odpady, przeciwciała, hormony, białka i inne.

b) Czerwone krwinki (erytrocyty) – w modelu rodzynki. Około 45% krwi składa się z czerwonych krwinek. Czerwone krwinki zawierają hemoglobinę, która wiąże się z tlenem i przenosi go po całym ciele. Krwinki czerwone przenoszą również dwutlenek węgla z powrotem do płuc.

c) Białe krwinki (leukocyty) – w modelu banany i ananas. Białe krwinki chronią organizm przed infekcjami. Znajdują i niszczą patogeny, takie jak bakterie i wirusy. Istnieje wiele różnych rodzajów białych krwinek. Neutrofile to jedne z pierwszych komórek, które wykrywają obrażenia lub infekcje. Mogą niszczyć bakterie i wirusy jednocześnie przywołując inne komórki, aby pomóc chronić ciało. Limfocyty rówież atakują patogeny, wytwarzają przeciwciała i regulują odpowiedź immunologiczną.

d) Płytki krwi (trombocyty) – w modelu jabłka. Płytki krwi to fragmenty komórek, które pomagają tworzyć skrzepy krwi i strupy. Płytki krwi stanowią podstawę komórek, do których inne komórki mogą się przykleić, gdy muszą utworzyć strup. Fibryna pomaga również w tym procesie.
Uzupełnienie:
Można powiedzieć dzieciom, że jeśli jesz za dużo tłuszczu, twoje osocze zmienia kolor na biały, mleczny. Ten proces jest odwracalny ponieważ ciało oczyszcza tłuszcz z krwi. Ponadto jeżeli masz infekcję będziesz miał więcej białlych krwinek niż normalnie ponieważ będą one dyżurować i niszczyć patogeny. Dzieci uwielbiają się też uczyć na temat tego, że krew jest w naszych kościach. Czerwone krwinki wymagają wymiany co kilka miesięcy, a neutrofile “żyją” tylko przez jeden dzień lub dwa. Dlatego też nasze kości (wnętrze lub szpik kostny) stale wytwarzają nowe
komórki krwi.

3. Konsumpcja własnoręcznie wykonanego modelu krwi;

4. Praca plastyczna – wykonanie rysunku modelu krwi.

Ewaluacja

Rysunek – mój własny model krwi

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

Plastikowa torebka lub prostokątny, podłużny pojemnik imitujący naczynie krwionośne (żyłę lub tętnicę); budyń, rodzynki, banan, ananas, jabłko. Można też wymyślić swoje własne składniki krwi i wymienić owoce na inne.

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Sala przedszkolna lub kuchnia

Literatura – źródła

http://preschoolpowolpackets.blogspot.com/2016/02/Whats-Inside-Your-Blood-An-Edible-Model.html
http://creeksidelearning.com/more-kitchen-science-whats-inside-a-drop-of-blood

Krew w butelce:
https://www.rundesroom.com/2012/10/our-classroom-was-covered-in-blood-today.html

Jadalny model krwi

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

3 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

2 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

2 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

3 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

3 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

2 jajka na 3 dostępne

Original idea

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

2 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

3 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits

3 jajka na 3 dostępne

Low ecological footprint

3 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

2 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

jajko

Individual work

średnia ilość jajek

Team work

spora ilość podświetlonych jajek

Whole group

6. Time management

jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać podświetlone jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/erz4Ls