Ważymy na różnych wagach
Rodzaj zasobu: blog
Adres internetowy – link https://docs.google.com/document/d/169DDs4X6SD5hQ0v-wzxoo-h6B__pC2V03Y8tjJKZHSg/edit
http://kodowanienadywanie.blogspot.com/2016/07/wazymy-na-roznych-wagach-i-w-aplikacji.html
Język: PL
Opis – streszczenie
Doświadczenie – ważenie produktów za pomocą różnych typów wag oraz z wykorzystaniem aplikacji Scratch Junior.
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Waga, ciężar, ważenie, porównywanie ciężaru
Myślenie twórcze i krytyczne
Porównywanie i ocenianie
Myślenie matematyczne
Analizowanie i porównywanie (odkrywanie cech charakterystycznych), klasyfikowanie, dokonywanie pomiaru (ważenie).
Myślenie naukowe
Przewidywanie
Formułowanie i rozwiązywanie problemów
Formułowanie wniosków
Uczenie się, jak się uczyć
–
Inne umiejętności
Wzbogacanie zasobu słownictwa
Współdziałanie w zespole
Rozwój czynności manualnych (koordynacja wzrokowo-ruchowa).
Ważymy na różnych wagach
Cele ogólne
– poznawanie i wzbogacanie wiedzy dzieci na temat różnych produktów żywnościowych
– poznawanie i wzbogacanie wiedzy dzieci na temat ciężaru i wag
– kształtowanie umiejętności obserwowania, skupienia uwagi,
– ćwiczenia funkcji motorycznej (mieszanie)
– wprowadzenie do kodowania
– kształtowanie myślenia matematycznego
– doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Słownictwo – słowa kluczowe
Waga, ciężar, ważenie, porównywanie ciężaru
Oczekiwane efekty uczenia się
– szacuje który z produktów jest lżejszy, a który cięższy,
– waży dany produkt i z małą pomocą nauczyciela podać jego ciężar,
– układa dwucyfrową liczbę przy pomocy kartonikówz cyframi,
– pracuje w zespołach
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Myślenie matematyczne: analizowanie i porównywanie (odkrywanie cech charakterystycznych), klasyfikowanie, dokonywanie pomiaru (ważenie).
Myślenie naukowe: przewidywanie, formułowanie i rozwiązywanie problemów, formułowanie wniosków
Myślenie krytyczne: porównywania i ocenianie
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
Współdziałanie w zespole. Rozwój czynności manualnych (koordynacja wzrokowo-ruchowa).
Wzbogacanie zasobu słownictwa
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1. Wprowadzenie do tematu zajęć
Co to jest waga? Do czego służy waga? Jakie znacie rodzaje wag?
● Przygotuj wszystkie potrzebne do zajęć pomoce dydaktyczne: kafelki z cyframi, różne rodzaje wag, różnego rodzaju produkty, które będą dzieci ważyć, kwadraty z napisem kg, odważniki.
● Poproś dzieci o przejście dookoła i przyjrzenie się wszystkim zgromadzonym produktom,
● Spytaj co zaobserwowały (pozwól dzieciom na swobodne wypowiedzi, nawet jeśli odbiegają od założonego tematu),
● Podziel dzieci na grupy i poproś, żeby spróbowały pogrupować jakoś wagi (nie ustalajcie kryterium, niech każdy zespół pogrupuje według własnego pomysłu), następnie poproś dzieci, żeby opowiedziały dlaczego w ten sposób wykonały zadanie,
● Omówcie każdą z wag, zastanawiając się do ważenia jakich produktów może służyć, przyjrzyjcie się mechanizmom ważenia (zwróćcie uwagę, że niektóre wagi posiadają odważniki inne tylko wyświetlacz, na którym ukazuje się liczba).
2. Ważymy i porównujemy ciężar
● Zaproponuj dzieciom zabawę ruchową “podskocz, gdy leciutkie, kucnij, kiedy ciężkie”. Pokaż dzieciom dwa produkty, następnie odłóż jeden z nich.
Zadaniem dzieci będzie podskoczenie jeśli odłożyłaś produkt lżejszy, lub kucnięcie, kiedy odłożony produkt jest cięższy od tego trzymanego w dłoni (na tym etapie nie poprawiaj błędów, jeśli dzieci mają odmienne zdanie, powiedz, że zaraz sprawdzicie to za pomocą wagi).
● Zważcie wszystkie produkty, na różnych wagach, spróbujcie odczytać, który produkt ile waży,
● Przy pomocy wagi szalkowej porównujcie ciężar różnych produktów, w różnych kombinacjach, spróbujcie ustalić czy duży produkt zawsze jest cięższy od mniejszego, przy pomocy odważników, ustalcie co ile waży,
● Zaproponuj dzieciom, żeby zważyły się teraz same i za pomocą kartoników z cyframi zapisały wynik ważenia.
3. Dodatkowe aktywności
● Powiedz dzieciom, że dzisiaj będą pracować w aplikacji Scratch Junior,
● Wspólnie przypomnijcie zasady, które obowiązują podczas pracy na tabletach (dźwięk pozytywki wyznacza końcówkę czasu, pomagamy sobie wzajemnie, używamy rysików, nie przemieszczamy się z tabletami, jeśli nie ma takiej potrzeby),
● Poproś chętne dziecko, o to, żeby przypomniało wszystkim jak poruszamy się w Scratch junior, gdzie znajdują się duszki, która szuflada, za które komendy odpowiada itp.
● Pokaż dzieciom gotowy projekt (na pełnym ekranie, żeby nie widać było ułożonego skryptu), spytaj się jak myślą, które duszki i które komendy potrzebne są do wykonania zadania,
● Omówcie sposób wykonania pracy,
● Poproś dzieci o dobranie się w pary, rozdaj tablety i przystąpcie do wykonania zadania,
● Po usłyszeniu ustalonego sygnału, daj dzieciom jeszcze minutę na dokończenie pracy, następnie zbierzcie tablety i wspólnie posprzątajcie pomoce dydaktyczne, które używane były w trakcie zajęć,
● Wspólnie omówcie zajęcia, podziękuj dzieciakom za aktywny w nich udział, obejrzyjcie wykonane przez dzieci animacje.]
Ewaluacja
Rozmowa podsumowująca:
– Czego się dowiedzieliśmy na temat wag i ważenia?
– Jakich typów wag używałem?
– Czy potrafię zważyć np. chleb, jabłko?
– Czy potrafię porównać ciężar dwóch produktów?
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
1. Produkty żywnościowe, które będą dzieci ważyć (wybierając produkty należy kierować się ich różnorodnością, np. dobrze wybrać coś dużego i lekkiego oraz coś małego i jednocześnie ciężkiego.
2. Różne rodzaje wag (dobrze poszukać różnych rodzajów wag).
3. Kartoniki z cyframi.
4. Tablety z zainstalowanymi aplikacjami Scratch Junior.
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Dowolne, sala przedszkolna
Literatura – źródła
Ważymy na różnych wagach
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)
PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/WkhVXh