Ważymy na różnych wagach

Ważymy na różnych wagach

Ważymy na różnych wagach

Rodzaj zasobu:  blog

Adres internetowy – link https://docs.google.com/document/d/169DDs4X6SD5hQ0v-wzxoo-h6B__pC2V03Y8tjJKZHSg/edit

http://kodowanienadywanie.blogspot.com/2016/07/wazymy-na-roznych-wagach-i-w-aplikacji.html

Język: PL

Opis – streszczenie

Doświadczenie – ważenie produktów za pomocą różnych typów wag oraz z wykorzystaniem aplikacji Scratch Junior.

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

Waga, ciężar, ważenie, porównywanie ciężaru

Myślenie twórcze i krytyczne

Porównywanie i ocenianie

Myślenie matematyczne

Analizowanie i porównywanie (odkrywanie cech charakterystycznych), klasyfikowanie, dokonywanie pomiaru (ważenie).

Myślenie naukowe

Przewidywanie

Formułowanie i rozwiązywanie problemów

Formułowanie wniosków

Uczenie się, jak się uczyć

Inne umiejętności

Wzbogacanie zasobu słownictwa

Współdziałanie w zespole

Rozwój czynności manualnych (koordynacja wzrokowo-ruchowa).

Ważymy na różnych wagach

Cele ogólne

– poznawanie i wzbogacanie wiedzy dzieci na temat różnych produktów żywnościowych
– poznawanie i wzbogacanie wiedzy dzieci na temat ciężaru i wag
– kształtowanie umiejętności obserwowania, skupienia uwagi,
– ćwiczenia funkcji motorycznej (mieszanie)
– wprowadzenie do kodowania
– kształtowanie myślenia matematycznego
– doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej

Słownictwo – słowa kluczowe

Waga, ciężar, ważenie, porównywanie ciężaru

Oczekiwane efekty uczenia się

– szacuje który z produktów jest lżejszy, a który cięższy,
– waży dany produkt i z małą pomocą nauczyciela podać jego ciężar,
– układa dwucyfrową liczbę przy pomocy kartonikówz cyframi,
– pracuje w zespołach

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

Myślenie matematyczne: analizowanie i porównywanie (odkrywanie cech charakterystycznych), klasyfikowanie, dokonywanie pomiaru (ważenie).
Myślenie naukowe: przewidywanie, formułowanie i rozwiązywanie problemów, formułowanie wniosków
Myślenie krytyczne: porównywania i ocenianie

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

Współdziałanie w zespole. Rozwój czynności manualnych (koordynacja wzrokowo-ruchowa).
Wzbogacanie zasobu słownictwa

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

1. Wprowadzenie do tematu zajęć
Co to jest waga? Do czego służy waga? Jakie znacie rodzaje wag?
● Przygotuj wszystkie potrzebne do zajęć pomoce dydaktyczne: kafelki z cyframi, różne rodzaje wag, różnego rodzaju produkty, które będą dzieci ważyć, kwadraty z napisem kg, odważniki.

● Poproś dzieci o przejście dookoła i przyjrzenie się wszystkim zgromadzonym produktom,
● Spytaj co zaobserwowały (pozwól dzieciom na swobodne wypowiedzi, nawet jeśli odbiegają od założonego tematu),
● Podziel dzieci na grupy i poproś, żeby spróbowały pogrupować jakoś wagi (nie ustalajcie kryterium, niech każdy zespół pogrupuje według własnego pomysłu), następnie poproś dzieci, żeby opowiedziały dlaczego w ten sposób wykonały zadanie,
● Omówcie każdą z wag, zastanawiając się do ważenia jakich produktów może służyć, przyjrzyjcie się mechanizmom ważenia (zwróćcie uwagę, że niektóre wagi posiadają odważniki inne tylko wyświetlacz, na którym ukazuje się liczba).

2. Ważymy i porównujemy ciężar
● Zaproponuj dzieciom zabawę ruchową “podskocz, gdy leciutkie, kucnij, kiedy ciężkie”. Pokaż dzieciom dwa produkty, następnie odłóż jeden z nich.
Zadaniem dzieci będzie podskoczenie jeśli odłożyłaś produkt lżejszy, lub kucnięcie, kiedy odłożony produkt jest cięższy od tego trzymanego w dłoni (na tym etapie nie poprawiaj błędów, jeśli dzieci mają odmienne zdanie, powiedz, że zaraz sprawdzicie to za pomocą wagi).
● Zważcie wszystkie produkty, na różnych wagach, spróbujcie odczytać, który produkt ile waży,
● Przy pomocy wagi szalkowej porównujcie ciężar różnych produktów, w różnych kombinacjach, spróbujcie ustalić czy duży produkt zawsze jest cięższy od mniejszego, przy pomocy odważników, ustalcie co ile waży,
● Zaproponuj dzieciom, żeby zważyły się teraz same i za pomocą kartoników z cyframi zapisały wynik ważenia.

3. Dodatkowe aktywności
● Powiedz dzieciom, że dzisiaj będą pracować w aplikacji Scratch Junior,
● Wspólnie przypomnijcie zasady, które obowiązują podczas pracy na tabletach (dźwięk pozytywki wyznacza końcówkę czasu, pomagamy sobie wzajemnie, używamy rysików, nie przemieszczamy się z tabletami, jeśli nie ma takiej potrzeby),
● Poproś chętne dziecko, o to, żeby przypomniało wszystkim jak poruszamy się w Scratch junior, gdzie znajdują się duszki, która szuflada, za które komendy odpowiada itp.
● Pokaż dzieciom gotowy projekt (na pełnym ekranie, żeby nie widać było ułożonego skryptu), spytaj się jak myślą, które duszki i które komendy potrzebne są do wykonania zadania,
● Omówcie sposób wykonania pracy,
● Poproś dzieci o dobranie się w pary, rozdaj tablety i przystąpcie do wykonania zadania,
● Po usłyszeniu ustalonego sygnału, daj dzieciom jeszcze minutę na dokończenie pracy, następnie zbierzcie tablety i wspólnie posprzątajcie pomoce dydaktyczne, które używane były w trakcie zajęć,
● Wspólnie omówcie zajęcia, podziękuj dzieciakom za aktywny w nich udział, obejrzyjcie wykonane przez dzieci animacje.]

Ewaluacja

Rozmowa podsumowująca:
– Czego się dowiedzieliśmy na temat wag i ważenia?
– Jakich typów wag używałem?
– Czy potrafię zważyć np. chleb, jabłko?
– Czy potrafię porównać ciężar dwóch produktów?

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

1. Produkty żywnościowe, które będą dzieci ważyć (wybierając produkty należy kierować się ich różnorodnością, np. dobrze wybrać coś dużego i lekkiego oraz coś małego i jednocześnie ciężkiego.
2. Różne rodzaje wag (dobrze poszukać różnych rodzajów wag).
3. Kartoniki z cyframi.
4. Tablety z zainstalowanymi aplikacjami Scratch Junior.

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Dowolne, sala przedszkolna

Literatura – źródła

https://docs.google.com/document/d/169DDs4X6SD5hQ0v-wzxoo-h6B__pC2V03Y8tjJKZHSg/edithttp://kodowanienadywanie.blogspot.com/2016/07/wazymy-na-roznych-wagach-i-w-aplikacji.html

Ważymy na różnych wagach

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

3 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

3 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

3 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

3 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

3 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

3 jajka na 3 dostępne

Original idea

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

2 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

2 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

3 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits 

1 jajko na 3 dostępne

Low ecological footprint

2 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

2 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

podświetlone jajko

Individual work

średnia ilość jajek

Team work

spora ilość jajek

Whole group

6. Time management

jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane podświetlone jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/WkhVXh