Wieża ze spaghetti – wyzwanie STEM-owe
Rodzaj zasobu: Website: https://tinkerlab.com/spaghetti-tower-marshmallow-challenge/
Adres internetowy – link Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=H0_yKBitO8M
Język: PL
Opis – streszczenie
Wyzwanie STEM-owe: Budowanie wieży z makaronu spaghetti wystarczająco mocne, by utrzymała na szczycie całą piankę marshmellow.
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Inżynier, wolnostojąca struktura, prototyp, rola trójkątów w nadawaniu budowli stabilności
Myślenie twórcze i krytyczne
Myślenie dywergencyjne (design thinking), generowanie niestandarnowych pomysłów rozwiązań, myślenie krytyczne.
Myślenie matematyczne
Mierzenie wysokości wieży, przeliczanie, budowanie i majsterkowanie.
Myślenie naukowe
Obserwowanie i formułowanie hipotez, analizowanie rezultatów procesu budowania wiezy, wyciąganie wniosków.
Uczenie się, jak się uczyć
–
Inne umiejętności
● kompetencje językowe, negozjowanie;
● Umiejętność zgodnej współpracy w zespole, w tym szczególnie: podejmowanie wspólnych decyzji; dzielenie się pomysłami – negocjowanie znaczeń; dzielenie się odpowiedzialnością za wykonanie zadania; akceptowanie decyzji lidera i zarządzania grupą; przestrzeganie reguł bezpieczeństwa i dyscypliny.
● mała motoryka, koordynacja wzrokowo-ruchowa”
Wieża ze spaghetti – wyzwanie STEM-owe
Cele ogólne
● Idea tego wyzwania opiera się na tym, że zespół otrzymuje zestaw materiałów do pracy — spaghetti, taśmę klejącą oraz sznurek — a także 18 minut na zbudowanie jak najwyższej swobodnie stojącej wieży, na szczycie której utrzyma się pianka marshmallow.
● Zadanie może zostać wykorzystane w pracy z zespołami w różnym wieku, poczynając od dzieci 3-4 letnich.
● Głównym celem wyzwania jest badanie procesu projektowania (tzw. myślenie projektowe – design thinking): myślenie (wyobrażanie sobie), realizacja, budowanie prototypu i powtórzenie.
Słownictwo – słowa kluczowe
Spaghetti, budowla, prototyp, przybliżenie, rozwiązanie, trójkąty
Oczekiwane efekty uczenia się
Dzieci:
● rozwijają myślenie projektowe;
● uczą się podstawowych zasad inżynierii (np. roli trójkątów we wzmacnianiu konstrukcji budowli) rozumieją znaczenie prototypu;
● pracują w zespole;
● negocjują i rozwiązują problemy zespołowo.
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
● Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
● Obserwowanie i formułowani hipotez
● Budowanie i majstrowanie
● Twórcze myślenie
● Analizowanie rezultatów procesu budowania wieży z makaronu
● Mierzenie
● Wyciąganie wniosków
● Umiejętność zgodnej współpracy w zespole, w tym szczególnie: podejmowanie wspólnych decyzji; dzielenie się pomysłami – negocjowanie znaczeń; dzielenie się odpowiedzialnością za wykonanie zadania; akceptowanie decyzji lidera i zarządzania grupą; przestrzeganie reguł bezpieczeństwa i dyscypliny.
Inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
● Koordynacja wzrokowo-ruchowa
● Mała motoryka
● Kompetencje językowe
● Negocjowanie
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1. Dzieci powinny zostać podzielone na zespoły 4-5 osobowe;
2. Ich zadaniem jest zbudowanie jak Najwyższej Wolnostojącej Struktury (Wieży): zwycięża ten zespół, który zbuduje najwyższą wieżę, mierzoną od stołu do szczytu z pianki marshmallow. Oznacza to, że wieża nie może być zawieszona czy podtrzymywana przez wyższą strukturę, np.
przez krzesło, sufit czy żyrandol.
3. Cała duża pianka Marshmallow musi zostać umieszczona na szczycie wieży: odcięcie lub zjedzenie części pianki powoduje dyskwalifikację zespołu.
4. Użyj tylko i wyłącznie: Zespół może użyć wyłącznie 20 kawałków makaronu spaghetti, 1 metra sznurka oraz 1 metra taśmy klejącej
5. Łamanie makaronu i cięcie taśmy: zespoły mogą łamać kawałki makaronu na dowolne długości, ciąć taśmę i sznurek, by stworzyć nowe struktury.
6. Wyzwanie trwa 18 minut: Zespoły nie mogą kontynuować pracy po upływie tego czasu. Dotykanie lub podtrzymywanie struktury po zakończeniu ćwiczenia oznacza dyskwalifikację zespołu.
7. Zespół, który zbuduje najwyższą, wolnostojącą strukturę powinien wygrać nagrodę!!! Mierzenie ma charakter pionowy – od stołu do szczytu wieży.
Pytania pomocnicze:
1. Co pomogło w zbudowaniu wieży?
2. Co spowalniało lub przeszkadzało w pracy zespołu?
3. Co było największym wyzwaniem – największą trudnością?
4. Co zrobilibyście inaczej następnym razem?
5. Jak ocenilibyście swoje zachowanie podczas tego wyzwania?
Ewaluacja
Pytania nauczyciela
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Dla każdej grupy:
● 20 kawałków suchego makaronu spaghetti
● 1 metr sznurka
● 1 metr taśmy klejącej
● 1 pianka marshmallow (duża)
● nożyczki
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Nie jest potrzebne szczególne otoczenie – każdy zespół potrzebuje stołu lub stabilnej podstawy do budowania wieży.
Literatura – źródła
Website: https://tinkerlab.com/spaghetti-tower-marshmallow-challenge/
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=H0_yKBitO8M
Wieża ze spaghetti – wyzwanie STEM-owe
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)
PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/mTKM7B