Wykonanie galaretki – badanie procesu żelowania
Rodzaj zasobu: website
Adres internetowy – link https://www.science-sparks.com/fun-with-jelly/
Język: PL, EN
Opis – streszczenie
Badanie procesu żelowania i sposobu działania żelatyny – obserwowanie zmiany stanu skupienia galaretki podczas rozpuszczania oraz chłodzenia
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
Galaretka, żelatyna, zmiana stanu skupienia materii
Myślenie twórcze i krytyczne
Krytyczne myślenie:
– Przewidywanie
– Wyjaśnianie
– Sugerowanie hipotez Twórcze myślnie: generowanie pomysłów
Myślenie matematyczne
– Mierzenie
– Porządkowanie (tworzenie sekwencji)
– Przeliczanie – Dokonywanie obliczeń
– Określanie kształtów geometrycznych
Myślenie naukowe
Zadawanie pytań
Przewidywanie i wyjaśnianie
Obserwowanie i stawianie hipotez
Wyciąganie wniosków
Graficzne rejestrowanie procedury dochodzenia do uzyskanych wyników i wyciągania wniosków
Uczenie się, jak się uczyć
Uczenie się, jak się uczyć:
– Przestrzeganie instrukcji
– Zaangażowanie w proces uczenia się
– Refleksja nad własnym uczeniem się
Inne umiejętności
A/ Język mówiony – słuchanie i przestrzeganie instrukcji;
B/ Umiejętności gotowania w zakresie odmierzania i mieszania składników;
Koordynacja wzrokowo-ruchowa; Przestrzeganie reguł bezpieczeństwa w kuchni;
C/ Praca zespołowa
Wykonanie galaretki – badanie procesu żelowania
Cele ogólne
– Badanie zmian stanów skupienia
– Rozwijanie umiejętności słuchania i wykonywania poleceń
– Rozwijanie umiejętności gotowania uczniów w zakresie odmierzania i mieszania składników
– Rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie obserwacji, przewidywania i stawiania hipotez
– Rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie mierzenia, liczenia, sekwencjonowania
– Rozwijanie umiejętności rejestrowania własnych działań (np. nagrywania)
Słownictwo – słowa kluczowe
Galaretka, żelatyna, kostki, podgrzewanie, chłodzenie, topienie, mieszanie, gąbczaste, miękkie, smakowe
Oczekiwane efekty uczenia się
– postępuje zgodnie z instrukcją nauczyciela
– wyjaśnia dlaczego galaretka zmienia swoją postać ze stanu stałego w płynny
– doskonali umiejętność odmierzania i mieszania składników
– identyfikuje kształt kwadratu i sześcianu
– przelicza kostki galaretki
– obserwuje zachodzące reakcje
– współpracuje w małych grupach
– graficznie przedstawia wyniki swoich obserwacji
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Kluczowe umiejętności STEM
– Zadawanie pytań
– Przewidywanie i wyjaśnienie
– Obserwowanie i stawianie hipotez
– Wyciąganie wniosków
– Dokonywanie obliczeń
– Sekwencjonowanie
– Określanie kształtów
– Graficzne rejestrowanie procedury dochodzenia do uzyskanych wyników i wyciągania wniosków
Dodatkowe umiejętności:
– Postępowanie zgodnie z instrukcją
– Zaangażowanie
– Umiejętność w zakresie gotowania (odmierzanie i mieszanie składników)
– Koordynacja wzrokowo-ruchowa
– Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny
– Praca w grupie
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
Uwaga dla nauczyciela: Zaplanuj odpowiednią ilość czasu na wykonanie pracy (potrzeba około 4 godzin aby galaretki zastygły w lodówce).
Wprowadzenie: Poinformuj dzieci, że będą robić galaretki na zajęciach. Przykładowe pytania, które możesz im zadać: Co to jest galaretka? Jak wygląda? Czy wszystkie galaretki smakują tak samo? Czy kiedykolwiek pomagałeś przy robieniu galaretki? Jak powstają galaretki? Poinformuj uczniów, że będą pracować w grupach.
Materiały: (na grupę) dzbanek miarowy, 1 opakowanie galaretki (np. truskawkowej, pomarańczowej, cytrynowej, porzeczkowej lub malinowej)
Część 1
1. Każdej grupie daj inny typ galaretki (np. truskawka, pomarańcza, cytryna, czarna porzeczka, malina). Poproś uczniów, aby na zmianę dotykali galaretkę i opisywali, jak wygląda. Poinformuj ich, że to jest forma stała galaretki.
2. Następnie rozdaj każdej grupie po kilka kostek galaretki. Zadaj pytania dotyczące kostek galaretki, wprowadzając pojęcie kostki. Przykładowe pytania: Czy galaretki mogą mieć dowolne kształty? Dzieci mogą przeliczać kostki galaretki, segregować.
3. Poproś dzieci, aby umieściły kostki w dzbanku miarowym.
4. Nauczyciel (lub inna osoba dorosła) dodaje wrzącą wodę (ilość zgodnie z instrukcją na opakowaniu) i miesza. Gdy mieszanina ostygnie i będzie bezpieczna, dzieci mogą na zmianę mieszać.
5. Poproś uczniów, aby obserwowali mieszaninę i mieszali, aż cała galaretka zostanie wymieszana. Omów, co się stało z kostkami galaretki. Czy galaretka nadal ma postać stałą?
6. Poproś uczniów, aby na zmianę wlewali zimną wodę na wierzch mikstury (ilość według instrukcji nauczyciela).
7. Przygotowaną miksturę należy wstawić do lodówki na około 4 godziny do zastygnięcia.
Część 2
8. Następnie poproś dzieci, aby patrząc na swój dzbanek z galaretką, opisały, czym się różni od tego, co było wcześniej.
9. Poproś każde dziecko, aby wzięło małą garść galaretki i opisało ją teraz. Zapytaj czy to nadal płyn? I dlaczego galaretka twardnieje?
10. Wyjaśnij, że galaretka w paczce to coś, co nazywamy ciałem stałym. W galaretce jest substancja żelująca, najczęściej jest to żelatyna. Rozpuszcza się w ciepłej wodzie, a gdy się ją ochładza wraca do stanu stałego. Jednak nie opada na dno, ale zastyga, wiążąc między własnymi cząsteczkami wodę. Innymi słowy, galaretka to wymieszane ciało stałe i płynne.
Ewaluacja
Wykonanie diagramu ilustrującego stan galaretki na każdym etapie eksperymentu, aby pokazać, jak zmieniło się przejście od stanu stałego do ciekłego i ponownie do stałego.
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Zestaw dla każdej grupy dzieci:
miarka kuchenna, 1 opakowanie galaretki (np. truskawkowej, pomarańczowej, cytrynowej, porzeczkowej lub malinowej)
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Kuchnia lub sala lekcyjna z zapleczem kuchennym
Literatura – źródła
https://www.science-sparks.com/fun-with-jelly/
wersja EN doświadczenia: http://kitchenlab4kids.eu/?p=2182
Wykonanie galaretki – badanie procesu żelowania
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)