“Jogurt domowy” – wykonanie jogurtu w warunkach domowych
Rodzaj zasobu: blog
Adres internetowy – link http://zrobtosamki.pl/2019/07/jogurt-domowy/
Język: PL
Opis – streszczenie
Eksperyment – wykonanie jogurtu w warunkach domowych; wyjaśnianie roli kultur bakterii w procesie produkcji jogurtu; obserwowanie i wyjaśnianie procesu rozwarstwiania sie jogurtu.
Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć
żywe bakterie, kultury bakterii, mleko, fermentacja
Myślenie twórcze i krytyczne
–
Myślenie matematyczne
Porównywanie
Ważenie
Odmierzanie substancji
Myślenie naukowe
Ciekawość poznawcza
Rozwiązywanie problemów
Obserwowanie
Eksperymentowanie
Przewidywanie
Wyciąganie wniosków
Uczenie się, jak się uczyć
Samodzielne myślenie i działanie
Inne umiejętności
Wzbogacanie słownictwa, komunikowanie się;
Współdziałanie w zespole (wspólne podejmowanie decyzji, dzielenie się pomysłami, odpowiedzialne wykonywanie obowiązków).
Rozwój czynności manualnych (koordynacja wzrokowo-ruchowa).
“Jogurt domowy” – wykonanie jogurtu w warunkach domowych
Cele ogólne
– poznawanie sposobu otrzymywania jogurtu w warunkach domowych;
– ukazywanie pozytywnego znaczenia bakterii w życiu człowieka;
– zaznajomienie z prostymi zjawiskami fizycznymi poprzez przeprowadzanie doświadczeń;
– kształtowanie umiejętności obserwowania, skupienia uwagi, formułowania pytań i hipotez;
– wzbogacenie słownictwa dzieci o nowe pojęcia: żywe bakterie, fermentacja
– doskonalenie umiejętności klasyfikowania, porównywania, przeliczania, odmierzania i ważenia.
Słownictwo – słowa kluczowe
Doświadczenia, żywe bakterie, mleko, fermentacja
Oczekiwane efekty uczenia się
– wyjaśnia, jak powstaje jogurt;
– wyjaśnia pozytywne działanie bakterii w życiu człowieka;
– przeprowadza proste doświadczenia;
– formułuje pytania otwarte i hipotezy;
– obserwuje i wyciąga wnioski;
– doskonali sprawność manualną (mieszanie, itp.);
– porównuje, odmierza i waży.
Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć
Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)
Myślenie naukowe: ciekawość poznawcza, rozwiązywanie problemów, obserwowanie, eksperymentowanie, przewidywanie, wyciąganie wniosków,
Myślenie matematyczne – porównywanie, ważenie, odmierzanie substancji.
Uczenie się jak się uczyć: samodzielne myślenie i działanie
I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM
Wzbogacanie słownictwa, komunikowanie się
Współdziałanie w zespole (wspólne podejmowanie decyzji, dzielenie się pomysłami, odpowiedzialne wykonywanie obowiązków).
Rozwój czynności manualnych (koordynacja wzrokowo-ruchowa).
Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności
1. „Co to są bakterie?” – tworzenie mapy myśli
2. Rozmowa z dziećmi n/t: „Czy jogurt żyje?” „Czy są w nim jakieś bakterie?”
3. „Jak powstaje jogurt?” – oglądanie filmu edukacyjnego
4. „Jogurt własnej produkcji” – wykonanie doświadczenia
● Składniki: mleko (które w swoim składzie zawiera cukier – laktozę), są odpowiednie bakterie. W procesie fermentacji bakterie zamienią cukier na kwas mlekowy. 0,5 l mleka (filtrowane, pasteryzowane w temperaturze 74 st C).
● 100 ml Ayranu, napoju mlecznego fermentowanego (można kupić gotowe startery do produkcji jogurtu – mamy tam odpowiednie szczepy bakterii, które wystarczy dodać do mleka i trzymać się instrukcji czyli odpowiedniej temperatury i czasu). Można też użyć gotowego jogurtu, aby zaszczepić większą ilość mleka.
Należy zwrócić uwagę dzieci na odpowiednie warunki (przestrzeganie higieny, pilnowanie odpowiedniej temperatury i rodzaj naczynia).
Przebieg: mleko najlepiej zagotować i odstawić do wystygnięcia. Zakres temperatur powinien zmieścić się w przedziale 37-43 st C (zbyt niska temperatura nie pozwoli bakteriom się namnażać, zbyt wysoka zabije je). Można jogurt zrobić w dużym naczyniu, a następnie rozlać do mniejszych lub od razu w małych pojemnikach. Można użyć specjalnej jogurtownicy, Thermomixa, termosów, naczynia żaroodpornego wstawionego do piekarnika, czy garnka wstawionego do kąpieli wodnej. Zagotowane mleko należy zostawić do ostygnięcia. Dodajemy Ayran. Garnek z mlekiem wstawiamy do kąpieli wodnej. Co pół godziny któreś z dzieci sprawdza temperaturę i co jakiś czas podgrzewamy lekko wodę w kąpieli wodnej.
Po 6h dzielimy nasz jogurt:
● część przekładamy do szklanki i do lodówki,
● część do szklanki i na stół w kuchni,
● a resztę gotujemy w garnku.
Po godzinie porównujemy, co się zdarzyło z trzema próbkami.
Szklanka, która odczekała w lodówce zawierała gęstszy jogurt niż ten, który został na stole. Natomiast jogurt zagotowany rozwarstwił się, oddzielił się płyn i powstały skrzepy.
Powstały jogurt jest kwaśny i niesłodki. Dlatego można dodać miód i owoce.
Ewaluacja
Podsumowanie – Drzewko ewaluacyjne – kółka w kolorze zielonym (wiem), żółtym (wiem częściowo), czerwonym (muszę popracować).
– Wiemy już, że bakterie w jogurcie są żywe.
– Wiemy też, dlaczego jogurt należy przechowywać w lodówce.
– Wiemy, że jogurt można wyprodukować w domu.
– Bakterie mogą mieć dla człowieka oddziaływanie pozytywne lub negatywne.
Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)
Film edukacyjny, przybory kuchenne, mleko, Ayran, owoce, miód, termometr
Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia
Kuchnia
Literatura – źródła
http://zrobtosamki.pl/2019/07/jogurt-domowy/
“Jogurt domowy” – wykonanie jogurtu w warunkach domowych
1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines
Cross-curricular character of the resource
The range of S-T-E-M subjects included
The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)
2. Expected learning outcomes
Consistency (links) with preschool core curriculum
Communicativeness of description
3. Methodology of teaching
Clarity, communicativeness of instructions for teachers
Meaningful learning – using practical life problems
Original idea
The level of ease in implementing the methodology to preschool age children
The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed
4. Sustainability
Ecological characteristics of materials/ results
Supporting healthy eating habits
Low ecological footprint
Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)
5. Class management
Using differentiated forms of work – individual, team work etc.
Individual work
Team work
Whole group
6. Time management
Short activity (10-15 minutes)
Medium activity (20-30 minutes)
Long activity (1 hour or more)
Very long activity (1 day or more)
PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/h7MGSk