Żelazne śniadanie – eksperyment

Żelazne śniadanie – eksperyment

Żelazne śniadanie – Eksperyment „Badanie zawartości żelaza z płatkach śniadaniowych”

Rodzaj zasobu:  video, document

Adres internetowy – link https://www.youtube.com/watch?v=CUlyA3gLQj4

Język: PL

Opis – streszczenie

Eksperyment – Badanie ilości żelaza w płatkach śniadaniowych; wyjaśniania zjawiska magnetyzmu/ przyciągania metali przez magnes.

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

żelazo, magnes, przyciąganie

Myślenie twórcze i krytyczne

twórcze myślenie

Myślenie matematyczne

Myślenie naukowe

Formułowanie przewidywań (hipotez)

Umiejętność prowadzenia obserwacji

Formułowania i notowania wniosków z obserwacji.

Uczenie się, jak się uczyć

Inne umiejętności

Zgodna współpraca w zespole
Utrzymanie porządku w miejscu pracy

Koordynacja wzrokowo-ruchowa

Precyzja ruchu ręki.

Żelazne śniadanie – Eksperyment „Badanie zawartości żelaza z płatkach śniadaniowych”

Cele ogólne

• Zapoznanie z rola żelaza w organizmie człowieka
• Zapoznanie ze zjawiskiem magnetyzmu/ przyciągania się
• Rozwijanie umiejętności obserwacji
• Rozbudzanie ciekawości poznawczej

Słownictwo – słowa kluczowe

Żelazo, magnes, przyciąganie się, płatki śniadaniowe, obserwacja

Oczekiwane efekty uczenia się

• Dziecko będzie umiało wykonać eksperyment według instrukcji
• Sformułować wnioski z obserwacji
• Zanotować wniosek w formie notatki rysunkowej
• Wyjaśnić rolę żelaza w organizmie człowieka

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

Formułowanie przewidywań (hipotez), umiejętność prowadzenia obserwacji, formułowania i notowania wniosków z obserwacji

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

Zgodna współpraca w zespole, utrzymanie porządku w miejscu pracy, koordynacja wzrokowo-ruchowa, precyzja ruchu ręki.

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

1. Rozbudzenie ciekawości poznawczej:

• Czy macie swoje ulubione płatki śniadaniowe – jakie?
• A wiecie, że magnesy też mają ulubione płatki? Jak myślicie, co to znaczy? – próby formułowania hipotez

2. Badanie zawartości żelaza w płatkach śniadaniowych – przeprowadzenie eksperymentu według podanej poniżej instrukcji (praca w małych zespołach)

3. Formułowanie wniosków z eksperymentu –
• Co zaobserwowaliście? Dlaczego magnes lubi płatki – co w płatkach lubi najbardziej?
• W których płatkach jest więcej żelaza?
• Po co żelazo jest nam potrzebne – jaką rolę pełni w organizmie?

– Tworzenie rysunkowej notatki z eksperymentu (lub reklamy płatków) – spróbujcie narysować to, czego się dowiedzieliśmy.

Ewaluacja

Notatka rysunkowa z zajęć (reklama płatków śniadaniowych)

Pytania nauczyciela: Czego się dowiedzieliśmy? Co Was zadziwiło?

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

• Płatki śniadaniowe różnego typu (o różnych smakach) ale o wysokiej zawartości żelaza
• Szklanki (tyle ile będzie zespołów dzieci)
• Plastikowe torebki (woreczki strunowe)
• Wałki do ciasta
• Magnesy (najlepiej neodymowe)

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Sala przedszkolna/ stoliki

Literatura – źródła

1. Zabawa, nauka, eksperymenty, praca zbiorowa (2013), Wydawnictwo Wilga
2. Inna wersja tego samego eksperymentu: kanał You Tube Cudaczek lab 3: https://www.youtube.com/watch?v=CUlyA3gLQj4

Żelazne śniadanie – Eksperyment „Badanie zawartości żelaza z płatkach śniadaniowych”

1. Usefulness for STEM education – integrating content of different disciplines

Cross-curricular character of the resource 

2 jajka na 3 dostępne

The range of S-T-E-M subjects included 

3 jajka na 3 dostępne

The presentation of possibilities of including artistic activities (STEAM approach)

2 jajka na 3 dostępne

2. Expected learning outcomes

Consistency (links) with preschool core curriculum

3 jajka na 3 dostępne

Communicativeness of description

3 jajka na 3 dostępne

3. Methodology of teaching

Clarity, communicativeness of instructions for teachers

3 jajka na 3 dostępne

Meaningful learning – using practical life problems

3 jajka na 3 dostępne

Original idea 

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in implementing the methodology to preschool age children

3 jajka na 3 dostępne

The level of ease in preparing necessary ingredients, materials and equipment needed

3 jajka na 3 dostępne

4. Sustainability

Ecological characteristics of materials/ results

3 jajka na 3 dostępne

Supporting healthy eating habits 

3 jajka na 3 dostępne

Low ecological footprint

3 jajka na 3 dostępne

Possibilities of inclusion (respecting cultural diversity and food intolerances)

3 jajka na 3 dostępne

5. Class management

Using differentiated forms of work – individual, team work etc.

jajko

Individual work

średnia ilość podświetlonych jajek

Team work

spora ilość podświetlonych jajek

Whole group

6. Time management

jajko

Short activity (10-15 minutes)

rozpoczynające pękać jajko

Medium activity (20-30 minutes)

mocno popękane podświetlone jajko

Long activity (1 hour or more)

wychodzący kurczak z jajka

Very long activity (1 day or more)

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/t3VRwL