Żelki i osmoza

żelki - misie

Jak zachowają się żelki w różnych roztworach?

Rodzaj zasobu: video

Adres internetowy – link https://www.facebook.com/CentrumNaukiKopernik/videos/860788994775780/

Język: PL

Opis – streszczenie

Eksperyment – badanie zachowania żelek zanurzonych w różnych roztworach. Odkrywanie procesu osmozy.

Pojęcia naukowe wprowadzane podczas zajęć

Osmoza, miarka, roztwór, woda, żelki

Myślenie twórcze i krytyczne

analizowanie, porównywanie

Myślenie matematyczne

odmierzanie wody, soli i cukru, posługiwanie się miarką

Myślenie naukowe

obserwowanie, przewidywanie, wyciąganie wniosków, formułowanie hipotez.

Uczenie się, jak się uczyć

ciekawość, motywacja i zaangażowanie dzieci, refleksja nad własnym uczeniem się i zdobywana wiedzą

Inne umiejętności

A/ wzbogacanie słownictwa naukowego.

B/ współpraca w zespole,

C/ doskonalenie motoryki małej, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.

Jak zachowają się żelki w różnych roztworach?

Cele ogólne

– Budowanie pojęć naukowych: osmoza.
– Wspieranie rozwoju myślenia naukowego poprzez prowadzenie doświadczeń.
– Tworzenie sytuacji rozwijającej umiejętność współpracy podczas przygotowywania doświadczenia.
– Posługiwanie się językiem naukowym, argumentowanie swoich wypowiedzi.

Słownictwo – słowa kluczowe

Osmoza, miarka, roztwór, woda, żelki

Oczekiwane efekty uczenia się

Dziecko:
– Odmierza odpowiednią ilość wody (5ml)
– Przygotowuje roztwory
– Poprawnie nazywa badane zjawiska i przedmioty
– Podejmuje próby samodzielnego wykonywania doświadczenia
– Analizuje, wyciąga wnioski na podstawie przeprowadzonych badań
– Samodzielnie doświadcza, obserwuje, argumentuje swoje wypowiedzi (wnioski)
– Wyjaśnia na czym polega zjawisko osmozy w tym doświadczeniu

Umiejętności STEM – do których odnosi się scenariusz zajęć

Kluczowe dla edukacji STEM (Core STEM skills)

Myślenie krytyczne – analizowanie, porównywanie
Myślenie matematyczne: odmierzanie wody, soli i cukru, posługiwanie się miarką
Myślenie naukowe: obserwowanie, przewidywanie, wyciąganie wniosków, formułowanie hipotez.
Uczenie się jak się uczyć: ciekawość, motywacja i zaangażowanie dzieci, refleksja nad własnym uczeniem się i zdobywana wiedzą

I inne/ dodatkowe – które w naturalny sposób pojawiają się podczas zajęć, ale nie są specyficzne dla edukacji STEM

– wzbogacanie słownictwa naukowego.
– współpraca w zespole, doskonalenie motoryki małej.
– przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.

Metodyka nauczania/ Przebieg aktywności

Przygotuj: trzy buraki ćwikłowe, nóż, nóż do obierania warzyw, trzy kieliszki (zlewki), woda, cukier, sól, miarkę, łyżeczkę

1. Tworzenie sytuacji problemowej: Pokazujemy dzieciom żelki?
Pytanie problemowe: Czy wiesz co to się stanie gdy wrzucimy żelki do różnych roztworów? (woda, roztwór z solą, z cukrem, octem, coca colą, sodą, alkoholem)

2. Formułowanie hipotez: zanotuj wypowiedzi dziecka.

3. Weryfikacja hipotez:
przeprowadzenie doświadczenia z całą grupą: Prosimy pojedynczo dzieci aby przygotowały w każdej zlewce po 5 ml wody, a następnie do każdej oprócz jednej dosypały lub wlały: łyżeczkę soli, łyżeczkę cukru, łyżeczkę sody, coca colę, ocet, i alkohol). Zlewki oznaczamy. Następnie do każdej zlewki wrzuciły po jednym żelkowym misiu. Zostawiamy na 24 godziny.

4. Opis wyników i formułowanie wniosków: Wyciągamy pęsetą misie ze zlewek i obserwujemy co się stało. Porównujemy z misiem, który nie został wrzucony do roztworu. Prosimy dzieci, aby opisały co się stało z misiami? Dlaczego jedne są mniejsze, a inne większe niż były na początku? Czy wiedzą jak nazywa się to zjawisko? Co to jest osmoza i na czym polega? Niech spróbują wyjaśnić na czym polega osmoza.
Wskazówka dla nauczyciela. Definicja osmozy: Osmoza to proces zachodzący we wszystkich organizmach żywych. Polega na przechodzeniu przez półprzepuszczalną błonę cząsteczek wody z roztworu o stężeniu mniejszym do roztworu, który ma większe stężenie cząsteczek

Ewaluacja

Karta pracy – rysunek dokumentujący efekty doświadczenia, zdjęcie wyników

Materiały i wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia zajęć (narzędzia, składniki, przyprawy itp.)

Żelki – misie, woda, cukier, sól, ocet, soda, coca cola, alkohol, 7 zlewek, miarka na wodę, łyżeczka, napisy roztworów, karta pracy – z wynikami, aparat fotograficzny

Otoczenie, w którym mają być przeprowadzone zajęcia

Sala przedszkolna

Literatura – źródła

https://www.facebook.com/CentrumNaukiKopernik/videos/860788994775780/

Jak zachowają się żelki w różnych roztworach?

SOON ONLINE!

PDF: https://www.printfriendly.com/p/g/hiiHMx