Konstruowanie i myślenie w 3D – Jak zostać inżynierem?

ŚCIEŻKA OPARTA NA POJĘCIACH NAUKOWYCH
Konstruowanie i myślenie w 3D – Jak zostać inżynierem?

Cele ogólne:

  • Wprowadzenie pojęć: konstrukcje 3D, inżynier, inżynieria, projekt, prototyp, dizajn (projektowanie)
  • Pogłębienie wiedzy na temat możliwości wykorzystania różnych kształtów geometrycznych i materiałów do konstruowania modeli 3D (trójwymiarowych)
  • Badanie związków pomiędzy stabilnością (wytrzymałością) konstrukcji a jej kształtem i wykorzystanymi materiałami
  • Rozwijanie wyobraźni i zdolności do myślenia przestrzennego
  • Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i małej motoryki
  • Wzmacnianie zdolności do rozpoznawania własnych uzdolnień technicznych (inżynierskich)

Zamierzone rezultaty uczenia się

Dziecko:

  • wyjaśnia pojęcia: konstrukcje 3D, inżynier, inżynieria, projekt, prototyp, dizajn (projektowanie);
  • samodzielnie projektuje różne konstrukcje z materiałów dostarczonych przez nauczyciela;
  • obserwuje i wyjaśnia związek pomiędzy użytymi materiałami/ kształtami a efektywnością (stabilnością) konstrukcji;
  • rozpoznaje podstawowe kształty geometryczne (trójkąt, kwadrat, prostokąt, koło)
  • używa prostych narzędzi technicznych do skonstruowania modeli 3D (gniazda, piekarnika itp);
  • testuje wykonane modele i ocenia ich jakość = stabilność, wytrzymałość itp.

Struktura ścieżki uczenia się

Krok I

Wyzwania na dobry początek – Jakie umiejętności są potrzebne by zostać inżynierem? Wprowadzenie pojęć: „inżynier”, konstrukcje 3D, prototyp, dizajn, projektowanie. Badanie zależności pomiędzy stabilnością i wytrzymałością konstrukcji a użytymi materiałami i kształtami geometrycznymi. Wykorzystywanie różnych materiałów do projektowania i budowania modeli trójwymiarowych.

Krok II

Inżynier w kuchni – konstrukcje z żywności
Wykonywanie konstrukcji z artykułów spożywczych. Uświadomienie możliwości konstruowania i degustowania własnych projektów.

Krok III

Zaawansowane wyzwania – nietypowe konstrukcje i inżynieria na co dzień

Tworzenie konstrukcji przydatnych w życiu codziennym takich, jak: solarny piekarnik, rampa do turlania przedmiotów etc. Obserwowanie natury – genialnego inżyniera i konstruktora.

Ewaluacja

Początkowa – Przygotowanie rysunkowej mapy myśli (Kto to jest inżynier – co trzeba umieć, by zostać inżynierem?) – aktywizowanie wiedzy dzieci;

Bieżąca – opisana w każdym zasobie

Końcowa
Samoocena własnych zdolności/ umiejętności inżynierskich – na karcie przygotowanej przez nauczyciela dzieci zaznaczają + / – odpowiadając na pytanie „Czy potrafię być inżynierem?”

Co potrafię zrobić?Tak +Nie –Nie jestem pewny?
Potrafię myśleć 3D? Wyobrażać sobie różne konstrukcje?
Potrafię mierzyć długość przedmiotu?
Potrafię rozpoznawać kształty
geometryczne: trójkąty, prostokąty, koła etc.?
Potrafię wykorzystać różne kształty do zaprojektowania budynku?
Potrafię narysować idealnie proste linie bez użycia linijki?
Umiem wyjaśnić, co to jest prototyp?
Umiem wyjaśnić, dlaczego struktura jest stabilna lub niestabilna?

Contrast

Increase text size

Increase letter spacing

Use dyslexia-friendly fonts

Enlarge cursor

Link highlighting

Stop animations

Reset settings

Accessibility menu:
Contrast
Increase text size
Increase letter spacing
Use dyslexia-friendly fonts
Enlarge cursor
Link highlighting
Stop animations
Reset settings
Scroll to Top