Cele ogólne:
- Rozwijanie umiejętności planowania i projektowania
- Zachęcanie do krytycznego i kreatywnego myślenia podczas rozwiązywania problemów projektowych
- Rozwijanie umiejętności podążania za własnymi planami projektowymi
- Rozwijanie wyobraźni dzieci
Zamierzone rezultaty uczenia się
Dziecko:
- rysuje proste plany – projekty podanych obiektów/ konstrukcji;
- rozpoznaje materiały odpowiednie do ich zaprojektowania;
- buduje proste konstrukcje w oparciu o swoje projekty;
- eksperymentuje i testuje swoje projekty;
- podejmuje refleksję nad swoimi projektami i sugeruje alternatywy doskonalące ich jakość;
- obserwuje i przewiduje podejmując wyzwania projektowe.
Struktura ścieżki uczenia się
Krok I
Planowanie projektu – Jakich materiałów potrzebujemy? Jak najlepiej skonstruować i złożyć swój projekt?
Krok II
Wykonanie projektu – jakie ulepszenia można wprowadzić?
Krok III
Wyzwania projektowe
Ewaluacja
Początkowa
Rozmowa na temat wiedzy i doświadczeń dzieci w planowaniu i projektowaniu różnych konstrukcji, ze zwróceniem uwagi na język i pojęcia, z którymi są już zaznajomione. Obserwowanie dziecięcych wyborów materiałów do projektowania, a także zdolności do manipulacji materiałami.
Bieżąca
Wypełnienie dzienniczka nauki i narysowanie przy każdym eksperymencie/ badaniu:
- jednej rzeczy, która im się najbardziej podobała?
- jednej rzeczy nowej, której się nauczyli?
Końcowa
Wybór ulubionego eksperymentu na narysowanie 3-4 kolejnych etapów jego realizacji (w formie instrukcji dla innych). Wskazanie, jednej rzeczy, której dzieci chciałby się jeszcze dowiedzieć/ nauczyć w związków z danym eksperymentem/ badaniem.