ŚCIEŻKA OPARTA NA SPECYFICZNYCH UMIEJĘTNOŚCIACH STEM
Uczymy się współpracować w zespole (Umiejętności społeczne)
Cele ogólne:
- Wprowadzenie pojęć: naukowy, reakcja chemiczna, reakcja utleniania się, pływanie (unoszenie się na powierzchni), zmiana stanu skupienia, kiełkowanie i wzrost
- Kształtowanie umiejętności zgodnej współpracy w zespole podobnie jak naukowcy w laboratorium.
- Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i usprawnianie małej motoryki.
Cele szczegółowe:
Kształtowanie umiejętności:
- Dzielenia się pomysłami i podejmowania wspólnych decyzji
- Dzielenia się odpowiedzialnością za zadanie
- Akceptowania lidera zespołu i jego sposobu zarządzania pracą
- Przestrzegania reguł bezpieczeństwa i dyscypliny
- Wykonywania doświadczeń naukowych w zespole
- Wspólnego porównywania różnic otrzymanych w eksperymentach
- Obserwowania i omawiania w zespołach co i dlaczego wydarzyło się podczas eksperymentu.
Zamierzone rezultaty uczenia się
Dziecko:
- Realizuje eksperyment w pracy zespołowej
- Wyjaśnia związek wprowadzonych pojęć z eksperymentem
- Dzieli się odpowiedzialnością za zadania składające się na eksperyment
- Rozwija motywację do wspólnego uczenia się i angażowania w działanie
- Odkrywa wspólnie z zespołem istotę tego, co zdarzyło się w procesie naukowym
Struktura ścieżki
Krok I
Rozumienie, że istotą pracy zespołowej jest dzielenie się zadaniami i odpowiedzialnością za ich wykonanie – rozpoznawanie różnych ról, jakie mogą pełnić uczestnicy zespołu: a/ bycie liderem, b/ pisarzem (odpowiedzialnym za notowanie, przygotowanie rysunków, zapisywanie wniosków itp.), c/ koordynatorem – wykonawcą działania, d/ ekspertem odpowiedzialnym za wyszukiwanie potrzebnych informacji itp.).
Na wstępie nauczyciel, wprowadzając pojęcia: naukowy, reakcja chemiczna, reakcja utleniania i unoszenie się na powierzchni motywuje dzieci do działania oraz upewnia się, czy dzieci wcześniej uczestniczyły w podobnej zespołowej aktywności.
Krok II
Zmiana funkcji w zespole i odkrywanie własnych możliwości – Kim jestem w zespole? Jaka funkcję lubię pełnić najbardziej? Jakie są moje zalety, osobiste zasoby, możliwości? Odkrywanie i docenianie znaczenia każdej roli (każdego członka) w zespole. Uwaga: należy zwrócić uwagę, by przy każdym doświadczeniu/ eksperymencie konkretne dziecko pełniło inną funkcję w zespole tak, by mogło odkryć własne preferencje i możliwości w tym zakresie.
Zespołowe wyjaśnianie pojęć – sugerowane eksperymenty:
- Chemiczna reakcja utleniania jabłek i metali
- Jajko i sól – eksperyment z pływaniem – odkrywanie jak gęstość cieczy wpływa na unoszenie się przedmiotów na powierzchni wody
Krok III
Rozpoznawanie korzyści i problemów związanych z pracą zespołową – Co nam się najbardziej podoba w pracy zespołowej? Co jest najtrudniejsze? Projektowanie eksperymentu i wyznaczanie zadań dla każdego dziecka w zespole.
Uwaga: kolejność wykorzystania doświadczeń/ eksperymentów nie ma znaczenia – materiały mogą zostać wykorzystane w dowolnej kolejności, w zależności od potrzeb czy możliwości
Ewaluacja
Początkowa
- Rozmowa na temat funkcji, jakie pełnią członkowie w zespole i sposobów ich rozdzielania
- Utworzenie zespołów i rozdzielenie zadań pomiędzy różnych członków zespołu
Bieżąca
- Formułowanie hipotez: Jak myślicie, co się stanie gdy…?
- Wspólne wyjaśnianie przebiegu zdarzenia/ procesu: Jak myślicie, dlaczego to się stało?
- Projektowanie innych sposobów realizacji eksperymentu/ doświadczenia: Czy możemy to doświadczenie wykonać inaczej?
- Wyjaśnianie przez wszystkich członków zespołu, co zaobserwowali i co zwróciło ich uwagę. Wspólne analizowanie: Co się stało z postawioną na początku hipotezą?
Końcowa
- Analizowanie czy każdy członek zespołu prawidłowo wykonał przydzielone zadanie: Czym różni się praca w zespole od pracy indywidualnej? Która z nich jest bardziej interesująca i dlaczego?
- Ustalanie osobistych preferencji i możliwości: Jaką rolę najbardziej lubicie pełnić w pracy zespołowej i dlaczego? Co jest dla Was osobiście najtrudniejsze w pracy zespołowej i dlaczego?