Uczymy się współpracować w zespole

ŚCIEŻKA OPARTA NA SPECYFICZNYCH UMIEJĘTNOŚCIACH STEM
Uczymy się współpracować w zespole (Umiejętności społeczne)

Cele ogólne:

  1. Wprowadzenie pojęć: naukowy, reakcja chemiczna, reakcja utleniania się, pływanie (unoszenie się na powierzchni), zmiana stanu skupienia, kiełkowanie i wzrost
  2. Kształtowanie umiejętności zgodnej współpracy w zespole podobnie jak naukowcy w laboratorium.
  3. Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i usprawnianie małej motoryki.

Cele szczegółowe:

Kształtowanie umiejętności:

  • Dzielenia się pomysłami i podejmowania wspólnych decyzji
  • Dzielenia się odpowiedzialnością za zadanie
  • Akceptowania lidera zespołu i jego sposobu zarządzania pracą
  • Przestrzegania reguł bezpieczeństwa i dyscypliny
  • Wykonywania doświadczeń naukowych w zespole
  • Wspólnego porównywania różnic otrzymanych w eksperymentach
  • Obserwowania i omawiania w zespołach co i dlaczego wydarzyło się podczas eksperymentu.

Zamierzone rezultaty uczenia się

Dziecko:

  1. Realizuje eksperyment w pracy zespołowej
  2. Wyjaśnia związek wprowadzonych pojęć z eksperymentem
  3. Dzieli się odpowiedzialnością za zadania składające się na eksperyment
  4. Rozwija motywację do wspólnego uczenia się i angażowania w działanie
  5. Odkrywa wspólnie z zespołem istotę tego, co zdarzyło się w procesie naukowym

Struktura ścieżki

Krok I

Rozumienie, że istotą pracy zespołowej jest dzielenie się zadaniami i odpowiedzialnością za ich wykonanie – rozpoznawanie różnych ról, jakie mogą pełnić uczestnicy zespołu: a/ bycie liderem, b/ pisarzem (odpowiedzialnym za notowanie, przygotowanie rysunków, zapisywanie wniosków itp.), c/ koordynatorem – wykonawcą działania, d/ ekspertem odpowiedzialnym za wyszukiwanie potrzebnych informacji itp.).
Na wstępie nauczyciel, wprowadzając pojęcia: naukowy, reakcja chemiczna, reakcja utleniania i unoszenie się na powierzchni motywuje dzieci do działania oraz upewnia się, czy dzieci wcześniej uczestniczyły w podobnej zespołowej aktywności.

Krok II

Zmiana funkcji w zespole i odkrywanie własnych możliwości – Kim jestem w zespole? Jaka funkcję lubię pełnić najbardziej? Jakie są moje zalety, osobiste zasoby, możliwości? Odkrywanie i docenianie znaczenia każdej roli (każdego członka) w zespole. Uwaga: należy zwrócić uwagę, by przy każdym doświadczeniu/ eksperymencie konkretne dziecko pełniło inną funkcję w zespole tak, by mogło odkryć własne preferencje i możliwości w tym zakresie.
Zespołowe wyjaśnianie pojęć – sugerowane eksperymenty:

Krok III

Rozpoznawanie korzyści i problemów związanych z pracą zespołową – Co nam się najbardziej podoba w pracy zespołowej? Co jest najtrudniejsze? Projektowanie eksperymentu i wyznaczanie zadań dla każdego dziecka w zespole.
Uwaga: kolejność wykorzystania doświadczeń/ eksperymentów nie ma znaczenia – materiały mogą zostać wykorzystane w dowolnej kolejności, w zależności od potrzeb czy możliwości

Ewaluacja

Początkowa

  1. Rozmowa na temat funkcji, jakie pełnią członkowie w zespole i sposobów ich rozdzielania
  2. Utworzenie zespołów i rozdzielenie zadań pomiędzy różnych członków zespołu

Bieżąca

  1. Formułowanie hipotez: Jak myślicie, co się stanie gdy…?
  2. Wspólne wyjaśnianie przebiegu zdarzenia/ procesu: Jak myślicie, dlaczego to się stało?
  3. Projektowanie innych sposobów realizacji eksperymentu/ doświadczenia: Czy możemy to doświadczenie wykonać inaczej?
  4. Wyjaśnianie przez wszystkich członków zespołu, co zaobserwowali i co zwróciło ich uwagę. Wspólne analizowanie: Co się stało z postawioną na początku hipotezą?

Końcowa

  1. Analizowanie czy każdy członek zespołu prawidłowo wykonał przydzielone zadanie: Czym różni się praca w zespole od pracy indywidualnej? Która z nich jest bardziej interesująca i dlaczego?
  2. Ustalanie osobistych preferencji i możliwości: Jaką rolę najbardziej lubicie pełnić w pracy zespołowej i dlaczego? Co jest dla Was osobiście najtrudniejsze w pracy zespołowej i dlaczego?

Contrast

Increase text size

Increase letter spacing

Use dyslexia-friendly fonts

Enlarge cursor

Link highlighting

Stop animations

Reset settings

Accessibility menu:
Contrast
Increase text size
Increase letter spacing
Use dyslexia-friendly fonts
Enlarge cursor
Link highlighting
Stop animations
Reset settings
Scroll to Top