Zmiana stanu skupienia

ŚCIEŻKA OPARTA NA POJĘCIACH NAUKOWYCH
Zmiana stanu skupienia – ciała stałe i ciecze

Cele ogólne:

  • Wprowadzenie pojęcia: „stan skupienia” – stały, ciekły
  • Kształtowanie zrozumienia przebiegu procesów zmiany stanu skupienia (zamarzanie, topnienie, krystalizacja);
  • Badanie roli, jaką w tych procesach pełnią czynniki zewnętrzne (katalizatory i inhibitory, np. temperatura, sól itp.)
  • Kształtowanie umiejętności obserwowania reakcji chemicznych i fizycznych
  • Wzmocnienie postawy badawczej dzieci

Zamierzone rezultaty uczenia się

Dziecko:

  • posługuje się pojęciami: ciało stałe i ciecz, ciecz nienewtonowska, zamarzanie, topnienie, krzepnięcie, krystalizacja
  • aktywnie uczestniczy w eksperymentach pod kierunkiem nauczyciela
  • obserwuje przebieg procesów zmiany stanu skupienia (zamarzanie, topnienie, krzepnięcie, krystalizacja)
  • samodzielnie formułuje wnioski dotyczące czynników zewnętrznych przyspieszających i opóźniających procesy zmiany stanu skupienia substancji
  • projektuje własne eksperymenty z wykorzystaniem materiałów przygotowanych przez nauczyciela
  • podejmuje krytyczną refleksję nad własnym uczeniem się

Struktura ścieżki

Krok I

Wprowadzenie pojęcia „stan skupienia” materii – ciało stałe i ciecz. Wprowadzenie do języka dziecka pojęć naukowych; Uświadomienie, że proces zmiany cieczy w ciało stałe może przyjmować formę zamarzania, krzepnięcia lub krystalizacji

Krok II

Badanie właściwości i uwarunkowań procesów zmiany stanu skupienia – rozpoznawanie czynników przyspieszających i opóźniających procesy topnienia i zamarzania

Krok III

Pomiędzy stałym i ciekłym – badanie substancji nietypowych (gorący lód i ciecz nienewtonowska)

Ewaluacja

Początkowa – przygotowanie mapy myśli (co wiem? Czego chciałbym się dowiedzieć) – aktywowanie aktualne wiedzy dzieci

Bieżąca – opisana w każdym zasobie

Końcowa

A. powrót do mapy myśli i refleksja nad tym, czego się dowiedzieliśmy/ nauczyliśmy? Co nas najbardziej zaintrygowało/ zadziwiło? Czego jeszcze nie wiemy o stanach skupienia materii, a chcielibyśmy się tego dowiedzieć?
B. Głosowanie na najciekawszy eksperyment (dzieci mogą przyklejać naklejki pod zdjęciem przedstawiającym różne eksperymenty)
C. Samoewaluacja własnego uczenia się na przygotowanej przez nauczyciela karcie pracy (dzieci rysują -/ +/ ?)


1. Umiem odróżnić ciało stałe od cieczy
2. Umiem wyjaśnić, kiedy ciało stałe zamienia się w ciecz
3. Umiem przyspieszyć i opóźnić topnienie lodu
4. Umiem zrobić ciecz nienewtonowską
5. Wiem co to jest krystalizacja
6. Wiem co to jest eksperyment
7. Umiem obserwować i robić notatki z obserwacji
8. Lubię robić eksperymenty w przedszkolu
9. Umiem być ostrożnym naukowcem – wiem jak zachowywać się bezpiecznie w laboratorium

Contrast

Increase text size

Increase letter spacing

Use dyslexia-friendly fonts

Enlarge cursor

Link highlighting

Stop animations

Reset settings

Accessibility menu:
Contrast
Increase text size
Increase letter spacing
Use dyslexia-friendly fonts
Enlarge cursor
Link highlighting
Stop animations
Reset settings
Scroll to Top